TURKU/FINLAND: – Vi har aldri brukt så liten tid på å bygge en slik båt før. Fra vi heiste den første modulen ned i dokka, til vi tauer «Color Magic» ut, går det bare 19 uker, forklarer Sami Kouvonen ved det Røkke-eide skipsverftet Aker Yards i Turku i Vest-Finland.

NA24 bringer idag de eksklusive bildene fra byggingen av «Color Magic».

Nå arbeider 900 mann på spreng med å få ferdigstilt Color Lines nye stolthet «Color Magic», søsterskipet til «Color Fantasy». Begge skipene skal gå fra Oslo til Kiel.

Samme hvor man snur og vender seg, er det verftsarbeidere som sveiser, borer, sliper eller monterer. Fra øverste til nederste dekk. Lukten av vinkelsliper, skjærebrennere og sveiseapparater henger tungt i luften. Det bankes og skrus overalt.

600 tonn

Tirsdag ble en av de siste modulene heist på plass, nemlig skorsteinen.

– Kranen kan løfte 600 tonn, og vi må holde modulene under dette. Men skorsteinen ble i tyngste laget. Vi nærmet oss den grensen, sier Kouvonen.

«Color Magic» er et gigantisk puslespill av 54 store moduler som blir ferdigprodusert på land rundt den enorme dokken. Deretter heises de på plass og monteres sammen til et fiks ferdig skip.

– Vi er midt i byggingen av to Freedom-skip for RCCL, og «Color Magic» kommer mellom disse. Derfor har vi litt hastverk, forteller Kouvonen.

Etter at stålarbeidene er ferdiggjort og skipet flyter, skal det 15. desember taues til Aker Yards verft i Rauma, lenger nordover på vestkysten. Der skal skipet innredes. Alle lugarene kommer prefabrikkert direkte fra fabrikken, og settes ferdige inn i skipet.

Stramt arbeidsmarked

Prosjektsjef Timo Ylinen ved Aker Yards forteller at den høye ordretilgangen legger et stort press på verftet. Ved utgangen av året vil over 6000 jobbe ved Aker Yards i Turku, noe som er ny rekord.

– Vi har også problemer med å skaffe kvalifisert arbeidskraft. Siden så mange maskinrom skal ferdigstilles på kort tid, har det blitt stor mangel på rørleggere, forklarer Ylinen.

Men dette er bare en av yrkesgruppene det nå er stor etterspørsel etter.

En annen årsak er at mens ordreboomen innen skipsbygging når nye høyder, investerer Finland 24 milliarder kroner i et nytt atomkraftverk som for tiden er under bygging i Olkiluoto.

– Dermed blir det enda vanskeligere å få tak i folk. Vi leier inn polsk, russisk, og estlandsk arbeidskraft, sier Ylinen.

Nesten lik

«Color Magic» blir nesten identisk med «Color Fantasy», men med ett bildekk mindre. Båten skal leveres i 2007, og blir som sin søster 224 meter lang.

– Båten er enorm, den er flott, ja nesten magisk, sier Per Olaf Larsen, prosjektleder for «Color Magic».

Larsen følger daglig byggingen av skipet, og er stasjonert i Turku.

– Vi ligger helt etter planen, og har ikke hatt noen problemer så langt, forteller Larsen.

Larsen fulgte byggigen av søsterskipet, men forteller at ingen dager er like, selv om de to skipene nesten identiske.