KRISTIANSAND: – Jo, fremtiden ser overkommelig ut hva økonomi angår, sier Espen Jensen (26).

I kveld er oppfinneren og gründeren fra Kristiansand en av tre finalister i TV2s gründertevling «Skaperen.» Men med lastestroppen Quickloader har han allerede vunnet markedet – og i pengelotteriet. Sjefen for transportkonsernet Håkull har kjøpt fem prosent av aksjene i Quick Loader Patent AS for fem millioner kroner. Det verdsetter selskapet til 100 millioner kroner. Og bransjekjennere mener at Kjartan Håkull kom billig til aksjene.

Mye enklere

Poenget med Espen Jensens lastestropper er at de ikke lenger må rulles ut og dras over lasten, tres igjennom en strammemekanisme og strammes, og at den gjenværende delen av stroppen så må knyttes opp. Quickloader er forsynt med et opprullingssystem av samme type som i et bilbelte, komplett med stramme— og låsesystem i en og samme enhet. Når sjåførene og lagerfolkene sparer et minutt eller to på hver stropp, og man snakker om millioner av stropper som selges hvert år, blir potensialet voldsomt.

I forrige uke deltok Espen Jensen på den store transportmessen i Lillestrøm.

– Responsen var enorm. Vi gikk tom for visittkort nesten med en gang. Hadde vi kunnet ta opp ordrer der og da, ville det ha betydd ti fulle containere à 5000 stropper. Men salget skjer gjennom to internasjonale grossister vi har inngått avtale med, forteller Jensen.

Lehland inn

I tillegg til Håkulls fem prosent, har nyansatt daglig leder Carl Fredrik Lehland – med bakgrunn blant annet fra Nokia og Agder Energi – overtatt like mye. Blant alt han skal ta fatt på, er patenteringsprosessene. Med et mål om betydelig markedsandel i den vestlige verden innen tre år, er det viktig.

Espen Jensen selv ser for seg å bruke tiden sin på Quickloader i ett til to år til.

– Hvordan fikk du ideen?

– Jeg drev et lite transportfirma og irriterte meg over de omstendelige lastestroppene. En dag jeg hadde lastet opp og var i ferd med å sette meg i førersetet, kom tanken i samme øyeblikk jeg spente på meg setebeltet. Dermed var det gjort! gliser Jensen.

Riktignok var det et godt stykke fram til dagens suksess. Oppfinneren finjusterte konseptet gjennom diskusjoner med en rekke erfarne sjåfører, han trakk inn utviklingsselskapet Inventas og fikk støtte fra Innovasjon Norge. Gradvis falt brikkene på plass. Den foreløpig siste er produksjonsavtale i Kina.

Petter Smart

– Det ryktes at du har mange ideer?

– Jeg har stelt med litt av hvert, blant annet et nytt bremsesystem, sammenleggbare akebrett og et opplegg for kjøp og salg av gavekort. Og så drev jeg et par telebutikker en periode. Ja, og en gavebutikk også. Pluss transportfirmaet. Men jeg solgte alt for å skaffe penger til å utvikle Quickloader.