MANDAL: — Det er ingen fare for nedleggelse. Verftet har i flere år vært forberedt på et liv etter MTB-byggingen, og arbeider med mange nye konkrete prosjekter. Det framtidige vedlikeholdsomfanget av MTB-ene dreier seg om en størrelsesorden på 20 mann, og har aldri hatt noen voldsomt stor plass selskapets planer, sier Jens Ulltveit-Moe til Lindesnes Avis.

Se video av KNM Skjold her

Verftet er nå i full gang med byggingen av seks MTB-er til fem milliarder kroner. Fartøyer som Forsvaret ikke vil ha, og som kan risikere å aldri bli tatt i bruk. Politikerne som vedtok byggingen angrer nå på beslutningen.

— Først skal MTB-ene leveres i løpet av 2008 og 2009. Deretter vil vi benytte verftets avanserte teknologi på andre militære markeder og på nye sivile produkter, blant annet offshore, fastslår Ulltveit-Moe overfor Lindesnes.

Jens Ulltveit-Moe eier Umoe-konsernet sammen med sin familie.

Tidligere i høst ble det kjent at Umoe Mandal konkurrerer om å få bygge to typer luftputebåter i kompositt for USAs marine.

— Vi har holdt på i snart to år med konseptstudier betalt av amerikansk marine. Hittil har vi arbeidet i hemmelighet med skroget. Vi mener verftet er verdens fremste, men vi har harde konkurrenter i USA. For å komme i mål må vi ha et tett samarbeid med myndighetene både i Norge og USA, sa Per Klemsdal til Fædrelandsvennen i august.