Det mener senioringeniør i Statens vegvesen, Erik Lysenstøen. Han har 40 år bak seg i Biltilsynet, og har de siste årene vært engasjert i Vegdirektoratets sikkerhetsarbeid rettet mot tunge kjøretøy. Lysenstøen sier til NTB at blindsoneproblematikken er reell. Den fører hvert eneste år til mange uhell og ulykker.I to-tre år har han arbeidet med utstyr som helt automatisk gir vogntogsjåføren et varsel når det er hindringer nær kjøretøyet, nemlig sensorer. Sensorer er i bruk foran og bak som avansert utstyr på personbiler i dag. Det er nå utviklet sensorer som kan påmonteres tunge kjøretøyer foran og på siden, og som varsler sjåføren uten at utstyr må stilles inn eller sjåføren behøver å ta oppmerksomheten bort fra trafikkbildet. Sammen med en varseltone viser et display avstanden til hindringen.

— Vi er ferdige med prøveperioden for dette utstyret, og jeg for min del har mer tro på sensorer enn speil når hensikten er å redusere blindsoneulykkene, sier Lysenstøen.

I øyeblikket har Vegdirektoratet på høring et krav om ekstra vidvinkelspeil på alle norske vogntog, for at oversikten skal bli bedre i den store blindsonen på vogntogets høyre side. (©NTB)