OSLO: — Før har vi snakket om dette som en visjon. Nå ser vi at det kan bli en realitet, sa Liv Signe Navarsete (Sp) på en pressekonferanse i går ettermiddag.

Der ble en ny utredning om høyhastighetsbanen i Sør-Norge presentert. Det tyske konsulentselskapet VWI mener det trengs flere utredninger omkring strekningene fra Oslo via Kristiansand til Stavanger og Bergen. Men ekspertene konkluderer likevel med at det er samfunnsøkonomisk mulig å bygge en slik bane.

Selv om det vil koste svært mange milliarder kroner:

  • Oslo-Kristiansand: 37 milliarder

  • Kristiansand- Stavanger: 36 milliarder

  • Stavanger – Bergen: 88 milliarder

  • Bergen- Oslo: 78 milliarder

Løft

Navarsete var positiv til å se på mulighetene for å få det til.

— Det er klart vi snakker om et stort løft. Men hvis det er politisk vilje til det, tror jeg vi må få til en annen måte å finansiere dette på enn over de løpende budsjettene. Vi kan for eksempel sette av midler til dette prosjektet isolert sett, sa Navarsete.

Det tyske konsulentselskapet foreslår i sin rapport å bygge ut banen fra Oslo til Bergen i tre trinn, der Oslo – Kristiansand kommer først. Tyskerne ser for seg jernbanespor ved siden av den nye E18 fra Kristiansand til Lillesand. Deretter nord for Grimstad mot Arendal og så videre langs den allerede planlagte Grenlandsbanen.

Vestover fra Kristiansand er banen tenkt å gå mye i tunnel langs kysten mot Egersund, så over Jæren mot Sandes og Stavanger.

Både øst- og vestover vil et lyntog komme opp i 250 kilometer i timen. Dette vil gi langt kortere reisetider enn i dag:

  • Kristiansand – Oslo: To timer og ti minutter.

  • Kristiansand – Stavanger: En time og ti minutter.

Få stopp

Men for å klare så kort reisetid mellom de store byene og for å få lønnsomhet i prosjektet, mener de tyske konsulentene at mange stoppesteder som tidligere har ligget inne i planene, må kuttes. I denne siste rapporten er det bare lagt opp til stopp i Arendal mellom Kristiansand og Oslo. Fra Kristiansand til Stavanger vil lyntoget kun stoppe i Sandes.

— Det er klart at det vil redusere den regionale nytten. Men vi må bare innse at et høyhastighetstog ikke kan ha så mange stopp, sa Navarsete.

Jernbanedirektør Steinar Killi understreket at det uansett vil måtte bygges et nett av tilbringerruter til de store stasjonene.

Ifølge de tyske beregningene vil halvparten alle reisende mellom Kristiansand og Oslo benytte et fremtidig lyntog. I dag er det 13 prosent som bruker toget på denne strekningen.

Men om Navarsete i går var positiv til planene, er det ennå langt fram. Den tyske utredningen skal nå ut på høring. I desember neste år skal så regjeringen bestemme seg for om den vil begynne å bruke de store pengene på en konkret planlegging av lyntoget.

Fakta:

  • I dag bruker 13 prosent av reisende mellom Kristiansand og Oslo tog.

  • 24 prosent bruker fly, mens 63 prosent reiser med bil eller buss.