Fortellingen, ifølge innsenderne, er at byvekstavtalen skaper mer klimagassutslipp og øker forskjellene. De skriver også at alle argumenter fra oss som er forkjempere for en slik avtale, er både arrogante og kan defineres som skremselspropaganda.

Det kan være fristende å tenke at dette er et innlegg det er best å la forbigå i stillhet, men en av dem som har signert representerer kommunen som varaordfører, og det som skrives er også direkte feil. Det gjør innlegget problematisk.

Kenneth Mørk. Foto: Jacob J. Buchard

Kristiansand kommune har fastsatt et mål om 80 prosent reduksjon i klimagassutslipp innen 2030, et mål varaordføreren har stilt seg bak og som politisk ledelse fronter. Dette er ambisiøse mål, men absolutt mål det kan være mulig å nå – hvis vi vil. Noe vil være som følge av statlige initiativer, men mye kan vi også gjøre lokalt gjennom å legge til rette for CO2- fangst- og lagring, gjennom utslippsfrie byggeplasser, gjennom streng regulering av cruisetrafikken, og ikke minst – gjennom å få ned andelen biler som kjører på veiene våre.

Veitrafikken står for om lag 27 prosent av alle utslippene i Kristiansand, hvorav personbiler alene står for 13 prosent. Til sammenligning står bussene for 6 prosent av utslippene.

Det kan være lett å ty til lettvint historiefortelling når det nærmer seg valg, men politikere og innbyggere er avhengige av en gjensidig tillit. Både til at vi jobber med det vi har sagt i valgkampen og programmene våre, men også at det vi sier er sant. Uten denne tilliten blir avstanden stor, uten den skaper vi grobunn for utrygghet, politikerforakt og mistillit generelt i samfunnet.

Sannheten i denne sammenhengen er at Tverrpolitisk folkeliste er imot bompenger og byvekstavtale. Det er helt i orden at de er, men den andre delen av sannheten står på regjeringens egne nettsider, hvor de sier at belønningsavtalene skal fases ut og erstattes med byvekstavtaler. Det er hverken Partiet Sentrum eller Tverrpolitisk Folkeliste i posisjon til å gjøre så mye med.

Å fremme et narrativ om at byvekstavtalen skaper større forskjeller og bidrar til økte klimagassutslipp bør innsenderne holde seg for gode til. Byvekstavtalene inneholder flere dimensjoner som innsenderne burde satt seg inn i, blant annet at byvekstavtalene skaper bedre mobilitet for de blant oss som ikke har bil. Ifølge reisevaneundersøkelsen gjelder dette 12 prosent i Kristiansandsregionen, og i sentrum gjelder dette 28 prosent. I tillegg er det en sosial dimensjon spesielt relevant for tiden vi lever i – en sosial prispolitikk, det er rimelig å ta bussen. Selv tar jeg buss til og fra jobb 3-4 dager i uka, til og fra møter i sentrum. Bussen er som regel full. Vi burde hatt flere busser på veien, flere steder.

Hvorfor er denne byvekstavtalen så viktig, ut over det at den finansierer viktige tiltak for gående og syklende, trygge skoleveier og viktige prosjekter for byen vår? Jo, for dersom belønningsavtalen opphører, vil kollektivdriften måtte reduseres med ca. 100 mill. Dersom ordningen blir videreført på dagens nivå og ikke erstattes av en byvekstavtale, vil kollektivtilbudet måtte reduseres med ca. 25 mill. I begge tilfeller vil det medføre en drastisk reduksjon i rutetilbudet, både på de rutene med flest passasjerer, men også utenfor sentrum, i bydelene.

Dette vil gi mindre mobilitet for innbyggerne våre, øke privatbilismen betydelig og øke utslippene tilsvarende. Med andre ord, vilkårene for også belønningsavtale vil falle bort, og alle vil få et mye dårligere tilbud.

Det blir for enkelt å hive ut argumenter som ikke er faktabasert. Vi kan gjerne være uenige, og vi skal stå for det vi mener, men vi må også si det som er sant.

Vi kan gjerne være uenige, og vi skal stå for det vi mener, men vi må også si det som er sant.

For Arbeiderpartiet er det viktig å opprettholde og styrke kollektivtilbudet, ikke rasere det. Vi er opptatt av å utjevne ulikhet, skape økonomisk vekst og anstendig arbeid, og disse tingene henger sammen med nullvekstmålet og tilgjengeliggjøring og mobilitet for alle. Vi snakker om svært mange mennesker som benytter kollektiv hver dag, og av flere grunner. Noen fordi det er enkelt, andre fordi det er rimelig. Mange fordi det er klimavennlig, og svært mange fordi det er et mye bedre alternativ for dem enn bil. Arbeiderpartiet ønsker ikke å ta bort den valgfriheten fra folk.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.