Derfor — og fordi den er særs verdifull som friområde - kan ikke sykkelekspressveien føres inn foran Lovva og gjennom Lovisenlund Allé. Men vedtaket om å benytte Oddernesveien i stedet, forutsetter sikringstiltak som hittil ikke er drøftet åpent.

Rekkehus og hager

Oddernesveien har to- og treetasjes rekkehus og hager på begge sider. Barn leker over alt, også på fortau og i gata fordi biltrafikken er minimal, tross jevnt økende sykling. Dette har vært relativt trygt siden E 18 forsvant og denne avisa for 10 år siden kunne presentere byens nye promenadegate nettopp her. Derfor kan det ikke undre noen, at folk som har slått seg til her, flytta hit og investert, går «Hardt ut mot sykkelekspressvei» (Nyhetsoppslag 22.06.15).Langt på vei har det som kalles shared space fungert her i disse 10 åra - « forenklet sagt en metode å planlegge trafikkarealer på, hvor alle trafikantgrupper integreres og ivaretas på samme areal (…) egner seg i en by eller et tettsted der det er mange myke trafikanter» (Rambøll Norge AS, www.vegvesen.no).

Mitt kronargument for Oddernesveien krever minst to tanker i hodet samtidig. Det diskuteres sikringstiltak langs flere deler av veien, f.eks. forbi skoler og barnehager. Kondomsyklister må derfor ikke forespeiles Tour de France -forhold fra Andøykrysset til Dyreparken! Det er både umulig og uforsvarlig, med mindre den legges i tunnel eller høybro flere steder. Gjennom Kvadraturen skal bytrafikkens premisser gjelde. Skal da ei nyopprusta boliggate på tunneltaket på Lund, nå tilbakeføres til ei fartsetappe i nedoverbakke for å nå jobben i byen på kortest mulig tid?

Svært provoserende

For det råsykles allerede ned Oddernesveien. Med forventa mye mer av det samme, oppleves det derfor svært provoserende for mange beboere, at det bare argumenteres med at det blir verre å legge den i Lovisenlund Allé. Byutviklingsstyret har for øvrig flere ganger vurdert å flytte Torridalsveien aktivitetshus nederst i alleen, nettopp for å sikre at hele alleen framstår som grønn og ubebygd.

Med de politiske ambisjonene om å ta all trafikkøkning via kollektiv og sykkel de nærmeste åra, har jeg et sterkt ønske om at fagfolk i kommunen, veivesenet og i privat sektor, offentlig kan gi sine synspunkt på bruk av shared space på denne kinkige strekninga mellom Lovva og Torridalsveien, før veivesenets folk alt for tidlig låser fast sin løsning.