Og det er selvsagt ikke uten grunn at det var nettopp her han pekte. De små og store byene på Sørlandet er alle lokalisert ved sjøen. Utviklingen har blitt slik at innlandet har kommet nærmere kysten. Med elvene som viktige ferdselsårer, etterfulgt av bilveiene. Det igjen har medført at vi har mulighet til å forflytte oss langt på forholdsvis kort tid.

Steg for steg flyttes byen

Vi har nå sett dette fra utsiden i mange år. Men vi føler nå det er på tide at vi sier ifra. Bakgrunnen er Hamrevann-utbyggingen. Et område som i seg selv ikke burde vært tatt inn i kommuneplanen. Området har ingenting med byutvikling å gjøre. I hvert fall så lenge byen ligger der Chr. IV visstnok sa den skulle ligge. Men dersom byen er Sørlandsparken, og gågata er flyttet til Avenyen, så vil Hamrevann kunne kalles å være en kompakt byutvikling. For med steg for steg så flyttes byen. Hamrevann er et av stegene.

Les også :

Vi har tatt en titt på enkelte partiers valgprogram. Når det gjelder ordførerens parti så står det blant annet følgende: Høyre vil at fremtidens Kristiansand skal være preget av en helhetlig, urban byutvikling med en sterk grønn profil. Kristiansand skal i fremtiden være byen for utvikling, innovasjon og befolkningsvekst. Kristiansand Høyre vil: Prioritere miljøhensyn i utarbeidelsen med nye arealplaner. Videreutvikle sentrale boområder med tanke på høyde og fortetting. (...) Prioritere klimahensyn i utarbeidelse av nye arealplaner. Videreutvikle sentrale boområder med tanke på høyde og fortetning. Styrke Kvadraturen som bo— og næringsområde.

Sier lite om byutvikling

Det er ikke helhetlig eller urban byutvikling å tillatte utbygging som ene og alene er avhengig av motorisert transport for å forflytte seg. Det er heller ikke forenlig med å styrke Kvadraturen som bo- og næringsområde. Vi kan dessverre ikke se at en utbygging av Hamrevann nå er forenlig med de flotte og fagre ord i Høyres program. Når det gjelder varaordførerens partiprogram, så sier det overraskende lite om byutvikling. Men partiet har hatt lederen av byutviklingsstyret i to perioder. En tidligere leder av dette politiske utvalget bør ha god politisk erfaring med byutvikling. Skuffelsen var dermed stor når hun sier: Det med byspredning har jeg litt problem med å se, det kan være så mangt. Vi kommer et stykke vekk fra sentrum, men har store områder rundt, som Hånes, Lauvåsen og Moneheia, dette blir i fortsettelse av de områdene. Det er korrekt at det er store områder rundt. Men det er allikevel «et stykke vekk fra sentrum». Og da vil vi anbefale politikerne om at selv om det tidligere er fattet dårlige vedtak i forhold til byutvikling, så bør ikke det bli brukt som argument for videre dårlige vedtak. Det er sjelden lurt å la feil følge feil. Så også med byutviklingen.

Det er ikke helhetlig eller urban byutvikling å tillatte utbygging som ene og alene er avhengig av motorisert transport for å forflytte seg.

I samme stykke kommer det frem at utbygger betaler for buss. Dette er jo et kjempeflott og populistisk tiltak. Men faglig sett så er det ikke dette som er byutvikling. Det å etablere et boligområde langt unna byen medfører et bilbasert samfunn. Det finnes det utallige erfaringer og eksempler på i Agder, og også landet for øvrig. La oss ikke gjøre flere feil. Feil som tillater bilbaserte boligområder med stor avstand til Kvadraturen.

Vi tilbyr oss å delta og bidra fremover slik at Kristiansand tar steg for steg i retning en kompakt byutvikling. Herved utfordres ordfører, øvrige politikere, teknisk sjef og andre. Sammen gjør vi Kristiansand klar for jubileet i 2041. Start med å utsette vedtaket om utbygging av Hamrevann.