Selv om mange vil holde seg friske lenge, vil en stor andel få funksjonssvikt. Mange flere enn i dag utvikler demens.Samtidig øker antall pasienter med livsstilssykdommer. Kols, diabetes, kreft og psykiske lidelser er sykdommer i sterk vekst. Utfordringene fremtiden byr oss på er store, men ikke umulige å løse.

Grunnleggende behandling

I dagens omsorgstjeneste er vi gode på grunnleggende behandling og pleie. Det vi ikke er like gode på er forebygging, rådgiving, samt tilrettelegging og aktiviteter som fører til at man i større grad kan klare seg selv i eget hjem. Derfor er det behov for endring hvor vi legger større vekt på egen opplevelse av mestring, selvstendighet og frihet.

Vi må «innovere». Det betyr å tenke nytt når det gjelder måten vi gir helse— og omsorgstjenester på. Kommunen må tørre å satse på nye ideer og utvikle løsninger som er så gode og trygge at de kan bli en del av den fremtidige tjenesten.

I dagens omsorgstjeneste er vi gode på grunnleggende behandling og pleie.

Kristiansand kommune har gjennom Handlingsprogrammet 2012 - 2015 forankret en satsing på bruk av teknologi i helse- og omsorgstjenesten. Bystyret har gjennom handlingsprogrammet og helsefremmingsplanen vedtatt at kommunen skal prioritere «utvikling og bruk av teknologi som fremmer mestring og uavhengighet både i hjem og på institusjon». Det er satt av midler til både investering og utprøving av teknologi i denne perioden.

Økt frihet og selvstendighet

Bruk av teknologi kan bidra til økt frihet og selvstendighet, samt gi mange følelsen av å mestre eget liv til tross for sykdom eller nedsatt sosial, psykisk eller fysisk funksjonsevne. Teknologi kan også gi tryggheten til å bo trygt og godt hjemme lenger. Det kan handle om teknologi hvor en døralarm varsler dersom en person går ut på natten eller sensorer som gjør at kokeplaten slår seg av om man glemmer den. GPS og lokaliseringsteknologi kan gjøre at man beholder friheten å gå turer ut alene.

Bruk av teknologi kan også føre til at mennesker med ulike kroniske lidelser enkelt kan teste seg hjemme ved å utføre ulike målinger som oksygenmetning eller blodsukkermåling. De kan også kommunisere direkte med helsepersonell via et nettbrett. Teknologi for helse- og omsorg er allerede i bruk. Det mestkjente er kanskje trygghetsalarmen som kobles til helsepersonell dersom man har behov for assistanse. På denne måten kan teknologiske løsninger i mange tilfeller forebygge behov for tjenester eller innleggelse i institusjon.

Flere kommuner er i gang med prosjekter innenfor velferdsteknologi.

Mange kommer til å ønske å leve lenger i eget hjem. Dette vil føre til at man vil få et større behov for å installere ulike sensorer i hjemmet som varsler uten at man selv aktiverer dem. Eksempler på dette er varsling av fall, brann, vannlekkasje på bad, automatisk styring av lys og varme. I fagrapporten om innføring av velferdsteknologi i de kommunale helse- og omsorgstjenestene 2013- 2020, peker Helsedirektoratet på at kommunene i fremtiden vil kunne ha ulike roller som tilbyder, pådriver og rådgiver. En tilbyderrolle vil si å tilby brukere og ansatte behovsprøvde velferdsteknologiske løsninger. Pådriverrollen vil si at kommunen gjennom samarbeid med pårørende, frivillige og nærmiljø tar i bruk velferdsteknologiske løsninger med integrering opp mot de kommunale tjenestene. En fremtidig rådgiverrolle ovenfor befolkningen innebærer at kommunen blant annet har kunnskap om hvor informasjon om ulike produkter og løsninger finnes.

Mulighetsrommet

Som en løsning på dette har Kristiansand kommune opprettet «Mulighetsrommet» som er et visningsmiljø for velfredsteknologi. Både brukere, pårørende, kommunens ansatte er velkommen til et besøk for å få kjennskap til ulike former for teknologi. Denne formen for kunnskapsoppbygging kan være en av flere viktige forutsetninger for å lykkes med implementering av velferdsteknologi i kommunen.

Teknologi vil aldri kunne gi omsorg, det er det bare mennesker som kan.

Flere kommuner er i gang med prosjekter innenfor velferdsteknologi. I Kristiansand er det pågående prosjekt hvor vi tester bruk av teknologi. Tester gjennomføres i samarbeid med brukere og ansatte. Målet er å finne løsninger på hvordan man kan ta i bruk teknologi i helse- og omsorgstjenesten på en god måte slik at kommunens innbyggere skal kunne bo trygt og godt hjemme- lenger.

Teknologi vil aldri kunne gi omsorg, det er det bare mennesker som kan. Men vi tror at klok bruk av ny teknologi i tett samarbeid med brukere, pårørende og ansatte, kan gi eldre en tryggere og enklere hverdag. Samtidig kan helse- og omsorgsarbeidere få frigjort mer tid til å gi omsorg.

Kristiansand kommunes mål er at morgendagens innbyggere vil få oppleve velferdsteknologiens mange fordeler, og på denne måten få økt livskvalitet. Vi tror at svaret på framtidens eldreomsorg vil være en kombinasjon av omsorg, varme hender, innovasjon og teknologi.