Det var med forskrekkelse jeg leste innlegget i avisa og kravene fra UDI om religiøse nøytrale mottak. Men det som for meg syntes enda verre, er at NMS er villig til å føye seg etter de urimelige kravene. Det skuffet meg stort.

Er virkelig penger så viktig at vi kan kaste vrak på våre kristne verdier? Er det slik at dersom vi har gjester, så utsmykker vi gjesterommet i henhold til religiøs overbevisning? Muslimske symboler dersom det er en muslim, buddhistiske for buddhist og så videre, eventuelt fjerner alt for å tekkes den som skal bruke rommet? Jeg tviler på det.

Respekterer og tåler å se et kors

Og skal det ikke være «samklang mellom liv og lære»? Er ikke mottak av flyktninger en kristenplikt og en måte å vise nestekjærlighet på? Skal vi så ta bort alt som viser hvorfor vi tar imot og ønsker velkommen mennesker som trenger det?

Les også: Må fjerne korset før asylsøkerne kommer

Mitt inntrykk er at muslimer og andre med religioner forskjellig fra vår, respekterer og tåler å se et kors eller et Jesusbilde! Jeg føler at vi nesten er på nivå med apostelen Peter da han fornektet Jesus i borgen til Pilatus. Kanskje også vi «må gå ut og gråte bitterlig» når det går opp for oss hva som skjer. Dersom det er reelle flyktninger det her er tale om, vil de være oss evig takknemlige for at vi tar imot dem, og i tillegg vil de kunne si at det er kristne mennesker som har hjulpet dem når livet ble for tøft i hjemlandet!

Hvorfor hjelper ikke deres egne muslimske brødre og søstre i fredeligere hjørner av den Nære Østen sine trosfeller. Det finnes nok av søkkrike oljemagnater der.

Må godta vår tro

Nå er det imidlertid slik at de kommer til oss, og vi skal ta godt imot dem, men de må godta vår tro, vårt samfunn og vår måte å leve på! Dersom det blir for vanskelig for dem, får de oppsøke sine egne!

Derfor, dersom NMS skal leie ut til UDI, vær bestemte på at kristne symboler og kors ikke må fjernes. Hvis ikke styrene regionalt og sentralt i NMS er såpass prinsippfaste, vurderer jeg å bruke mitt misjonsengasjement på andre og mere modige misjonsforetak.

Det er flaut at kåpa blir snudd etter vinden på denne måten. Vi må heise rent flagg, ikke legge det!