Unge er en utsatt gruppe på veiene. De har 40 prosent høyere risiko for å havne i ulykker enn gjennomsnittsbilisten.

Til sammen mistet 255 mennesker livet på norske veier i 2008. Det er 22 flere enn året før. I vår landsdel gikk antallet drepte i trafikken ned sammenlignet med 2007, men 20 døde er likevel altfor mange.

Fart og uerfarne sjåfører er hovedårsaken til mange av ulykkene ungdom er innblandet i. Ofte er jevnaldrende med som passasjerer, og går det galt, kan følgene bli tragiske. Over halvparten av dødsulykkene skjer dessuten i helgene på kvelds— eller nattetid. Ikke sjelden er høy fart og rus medvirkende til at mange bilturer ender med katastrofe.

Samtidig er det et faktum at norske veier holder altfor dårlig standard. Vår egen landsdel har lidd under manglende bevilgninger gjennom flere tiår, både til nybygging og vedlikehold. Mens trafikken øker enormt, er veistandarden mange steder som den var i 1970-årene.

Over hele landet ropes det på større investeringer til vei. Samferdselsministeren ble utropt som den store vinneren etter budsjettbehandlingen i fjor høst, men i forhold til behovene er de bevilgede midlene for småpenger å regne. Bedre veier bidrar til å redusere ulykkesfrekvensen. Derfor må sentrale myndigheter investere mer i vei.

Bedre og tryggere veier er likevel bare en del av løsningen. Ifølge Trygg Trafikk vil dødstallene på veiene bli halvert om bilistene holder seg til trafikkreglene, blant annet bruk av bilbelte. Altfor ofte er alvorlige trafikkulykker resultat av ansvarsløshet bak rattet. I stedet for å avpasse farten etter forholdene, opptrer mange som om de var usårbare.

Når vi tenker på lidelsene og omkostningene som følger med dødsulykkene i trafikken, er utbedring av veinettet en investering som både er nødvendig og som vil betale seg. Parallelt må trafikkopplæringen og holdningsskapende arbeid styrkes, slik at bilister – ikke minst de unge – lærer seg å ta ansvar for både eget og andres liv og helse.