Den 1. april i år gikk jeg av med pensjon. Da hadde jeg arbeidet i Kristiansandskolen i 47 år. Her har jeg vært lærer i både barne— og ungdomsskole.

Undervisningsmetoder

Mange reformer har vi lærere måtte innrette oss etter. Utdanningspolitikere og byråkrater har med jevne mellomrom sett lyset og beordret oss til nye og bedre undervisningsmetoder.

Jeg skjønner at det var på høy tid jeg hoppet av. Det såkalte FLiK-prosjektet (Forskningsbasert Læringsmiljøutvikling i Kristiansand), og nå et seminar med en omdiskutert professor for 100 skoleansatte til en pris av 342.000 kroner, er etter min mening fullstendig bortkastede penger.

Du verden hvor mye annet vi kunne brukt penger på når vi skal investere i barn og unges fremtid!

Evidens

Aftenposten hadde i dag (6. mai) en interessant artikkel om evidens (det nye pedagogiske moteordet) og undervisning skrevet av Thomas Dahl, professor, forskningsleder, Faggruppe for skoleutvikling og utdanningsledelse, NTNU. Han konkluderer på følgende måte:

Forskning skal ikke styre.

Det er derfor høyst problematisk at forskning, som i utgangspunktet er basert på kritisk samhandling mellom forskere og forskningsfelt, blir bruk ukritisk med merkelappen evidens. Forskning er til for å utfordre og forbedre skolen, ikke for å styre den.