Rådgiver Geir Lauvdal ved Mandal videregående skole sier i Fædrelandsvennen for noen dager siden at mindfullnes, yoga og evnen til å finne svar

på innsiden ikke fungerer. For inni oss er det tomt, sier han. Det var da et ekstremt sosialt betinget menneskesyn. Vi har da alle følelser og erfaringer. I hvor stor grad vi er i stand til å tenke egne tanker varierer fra person til person.

Granske erfaringer

Psykolog Sondre Risholm Liverød svarer 28.04.15 at det er motsatt. At en skal gå inn i seg selv for å finne svar ved å granske sine tidligere erfaringer og oppfatninger, slik at en kan sette ord på en del følelser, rydde i fortiden og dermed styrke selvfølelsen. Dette er jeg enig i, men du kan da umulig mene at en ikke kan lære om livet og utvikle seg som person gjennom samspill med andre, lære av foresatte, venner, medelever, litteratur, billedkunst osv.?

Pedagogisk institutt på Universitetet i Oslo var i mange år delt i to. Den ene delen sto for sosialpedagogikk og mente at all læring var sosialt betinget. Den andre delen var mer individorientert og tradisjonell. De ansatte ved de to avdelingene snakket ikke med hverandre, bortsett fra

radarparet Evenshaug og Hallen som skrev lærebok i barne— og ungdomspsykologi, som har vært på pensum for lærere, barnehagelærere og vernepleiere fra ca. 1970 til i dag. Heldigvis ble det slutt på denne delinga og instituttet ble samlet igjen. Det er jo selvfølgelig snakk om et både og. Som enkeltindivider lærer vi på flere forskjellige måter og det er variasjon mellom individer. Det er en av grunnene til at det er vanskelig å lage læreplaner og organisere undervisning.

Menneskesyn

Bak enhver personlighetsteori eller psykologisk retning ligger et menneskesyn. Som mye annet i kongeriket lytter politikere for lite til fagfolk, også når det gjelder skole. Kanskje tiden snart er inne til å ta en politisk debatt om menneskesyn? Det kan være greit for en del foreldre og andre å bli bevisst hva slags ideologi det offentlige oppdrar deres barn til.