Har dere glemt det, ordfører Torhild Bransdal og Berit Kittelsen? Men der er en «missing link»: Strekningen fra Mosby og over elva til Kvarstein. Å sykle her er i dag kronglete og direkte trafikkfarlig. Vårt forslag til Venneslas ledende politikere er å arbeide for å få på plass en avtale om å bygge ut denne strekningen i stedet for å kreve 200 millioner for sykkelvei langs Sødalsveien.

Behov for forbedringer

Det er også behov for å bedre forholdene for syklistene opp Vigelandskleiva og gjennom det gamle næringsområdet på Vigeland. Nær Kvadraturen er ikke strekningen over jernbanen ved Jernbanebrua/Grim torg og forbi Mølla bra. Der er også andre behov for forbedringer. Men stort sett opplever vi syklister at det er ok å ta turen mellom Vennesla og Kristiansand. I mer enn 20 år er det blitt arbeidet med å få denne sykkeltraseen på plass. Det har skjedd litt etter litt, når en har funnet finansiering. Først nærmest byen. Etter hvert også fra Gumpens Auto til Dalane.

Les også :

Les også :

Så kom sykkelveien opp til Stray og Mosby. Over i Vennesla er sykkeltraseen mer eller mindre på plass hele veien fra Kvarstein til Vennesla sentrum, med unntak gjennom Vigeland. Å utbedre disse strekningene vil være et stort fremskritt. Sykkeletappen Vennesla — Kristiansand er forholdsvis flat og lett å sykle (bortsett fra Vigelandskleiva). Mer enn 40 prosent av venndølene som er i jobb har arbeidsplass i Kristiansand. Det er et potensial for økt sykkelbruk blant disse.

Prioritere de ulike prosjektene

En bedre sykkelvei på strekningen vil også være viktig lokalt - for det store antallet barn, unge og voksne, som har sitt bosted og ferdes langs veien. Det er først når avtalen med Staten er ferdig forhandlet at vi vet hvilket handlingsrom vi har for å prioritere de ulike prosjektene Bymiljøavtalen gir muligheter for. Men vi vil anta det er vesentlig mer samfunnsøkonomisk å bruke penger på å gjøre ferdig eksisterende sykkeltrasé enn å bruke 200 millioner på å bygge nytt langs Sødalsveien.