Dette landet skiller seg også ut ved at andelen av syklister som bruker hjelm er på rekordlave 0,1% av den voksne befolkningen. Både norsk og europeisk forskning har konkludert med at kampanjer eller påbud om bruk av sykkelhjelm ikke øker sikkerheten for syklister. Snarere tvert i mot: De landene som har innført hjelmpåbud har erfart at folk velger bort sykkelen og at det er blitt farligere å være syklist! Samtidig er det entydig forskning som dokumenterer veldig stor helsegevinst både for den enkelte og for samfunnet når sykkelen erstatter bilen som transportmiddel. Samfunnsgevinsten ved forbedret folkehelse overgår faktisk med god margin klima— og miljøgevinsten, som økt bruk av sykkel selvsagt også bidrar til. I Europa har politikerne tatt hensyn til denne forskningen. I en uttalelse fra ministerrådet konkluderte alle EUs samferdselsministre i 2004 at offentlige kampanjer for bruk av sykkelhjelm først og fremst har negative konsekvenser.

De som ønsker å bruke politiets ressurser til å straffeforfølge syklister som ikke bruker hjelm, bør sette seg inn i dokumenterte erfaringer fra utlandet på hva det er som virkelig bidrar til økt trafikksikkerhet, til styrket folkehelse og til et bedre miljø i byene våre.

Etter at jeg påpekte det samme i et intervju i Fædrelandsvennen, fikk Gunnar Ervik problemer med å holde latteren under kontroll kan vi lese i hans innlegg 8. juli. Mer alvorlig er det at Statens Vegvesen ikke synes å ha satt seg inn i internasjonale erfaringer ved promotering av hjelm. I god norsk formyndertradisjon har byråkratene der varslet at dersom ikke andelen voksne syklister i Norge som bruker sykkelhjelm øker til det som vil bli europeisk toppnivå på 60% innen 2018, vil de vurdere å innføre lovpåbud. Da Vest-Agder fylkeskommune skulle ta stilling til dette i behandlingen av Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet, tok undertegnede på vegne av Venstre til motmæle. Venstres forslag ble dessverre nedstemt av de andre partiene i SAM-utvalget. De som ønsker å bruke politiets ressurser til å straffeforfølge syklister som ikke bruker hjelm, bør sette seg inn i dokumenterte erfaringer fra utlandet på hva det er som virkelig bidrar til økt trafikksikkerhet, til styrket folkehelse og til et bedre miljø i byene våre: Promotering og tilrettelegging for mer sykling som den positive og effektive transportformen dette er!