Jeg ønsker å komme med en oppfordring til alle vi som arbeider med rekruttering. En oppfordring til oss som har sett oss tjent på dem vi referer til som kandidater. Disse menneskene fortjener nå at bransjen er med å gjøre jobbsøkerverden så behagelig som mulig.

Frustrerte jobbsøkere

Vi er langt fra der vi burde være. Som en del av bransjen selv så møter jeg mange frustrerte jobbsøkere som ikke føler seg verdsatt av bemanningsbransjen. De føler rett og slett at bransjen ikke lengre bryr seg om dem. Jeg ønsker derfor at Sørlandsregionen setter større fokus på følgende:

*Alle jobbsøkere mottar tilbakemelding på søknad. Noen aktører velger å ignorere søkere som ikke er aktuelle. Noen velger å skrive i annonsen at de ikke gir tilbakemelding til søkere. Det blir helt feil og uetisk. En jobbsøker krever ikke et langt svart om de ikke blir med videre. Alt de ønsker er en kort beskjed om at denne jobben ikke er for dem. Det tar svært lite tid, men betyr så utrolig mye for jobbsøkeren og motivasjonen videre. Vi som leverandører har også en plikt ovenfor våre kunder der vi representerer dem på en respektable måte. Da blir det katastrofalt galt at jobbsøkere ikke hører noe tilbake. Det fortjener ikke jobbsøkeren og det fortjener ikke kundene.

Fiktive stillinger

*Ikke utlyse fiktive stillinger. Alt for mange stillinger blir utlyst hvor bemanningsbyrået enten skriver at de ønsker søkere for potensielle oppdrag eller legger ut «falske» annonser for å markedsføre seg selv. Når vi vet hvor mye tid en jobbsøker legger i dette med å skrive søknad og CV så blir dette svært uetisk.

*Det er også viktig å få med seg at aktørene innenfor bemanningsbransjen også driver med jobbsøkerkurs. Her er vi flinke til å fortelle jobbsøkerne hvor viktig det er å bruke god tid på søknad og at man «må» skreddersy CV. Litt ironisk at man da ikke tar seg noen få sekunder til å svare på alle søknadene!

Vi har lest om bedrifter som MH Wirth og Cameron som har sagt opp flinke og flotte mennesker. Vi er også nå klar over at NOV snart skal si opp en rekke ansatte. Disse menneskene fortjener en god innsats fra oss i bransjen og fortjener å møte en «jobbsøkerhverdag» som er så behagelig og enkel som mulig.

Håper denne utfordringen tas på strak arm og at bransjen viser sin profesjonelle og gode side i motsetning til svindleriet som finner sted den dag i dag.