Det kan opplyses at mesteparten av familiens kjøp av dagligvarer foretas på Trekanten som er vår nærmeste matbutikk, men jeg er også en god del på Amfi Vågsbygd som er blitt et fint kjøpesenter. Jeg er helt enig i at man skal tenke kortreist handelsmønster, og det tror jeg de fleste av oss også gjør, både fordi det er mest fornuftig (økonomisk og tidsmessig), og i tillegg fordi det er miljøvennlig.

Her kan du lese Svein Gitlestads innlegg

Meget alvorlig

Nå tror jeg at Kvadraturen ikke kan være et vitalt bysenter for byen og landsdelen uten samtidig også å være et handelssenter. Det er meget alvorlig når detaljhandelen (eksl. mva) viser for Kvadraturen, 2008: 2.253 mill. kr og 2014: 2.234 mill. kr og for Sørlandsparken 2008: 1.687 mill. kr og 2014: 3.177 mill. kr.

Sørlandsparken knuser sentrum i handelskampen

Utfordringen er å skape liv i Kvadraturen og hindre videre handelslekkasje til Sørlandsparken. Det er viktig at Kvadraturen får et innendørstilbud. Et ledd i dette er at Sandens og de nye forretningene i Kvartal 32 blir tilkoplet til det nye parkeringshuset. (Når folk er kommet til Kvadraturen, så vil også de andre butikkene her får glede av dette.) Derfor er det gledelig at flertallet i det nye bystyret ikke opphevet en kontrakt om bygging av parkeringshus under Torvet.

I dag handler jeg ikke matvarer i Kvadraturen ettersom det er for tungvindt å gå med varene i plastposer til bilen i parkeringshusene. Fra byggherren av parkeringshuset, Christianholm Eiendom A/S, er det opplyst at det ikke var aktuelt å lage et 1600 kvm stort matsenter så fremt man ikke fikk bygget det nye parkeringshuset. Den nye mathallen ser jeg for meg som et eksklusivt sted å handle, lik matsenteret Helgø i Stavanger, og hvor man kan gå rundt å føle en egen atmosfære omkranset av alle slags matvarer. På bakgrunn av utbyggingen kommer jeg nok til å besøke bysenteret mer enn før, men størstedelen av mathandelen vil fortsatt foregå i Vågsbygd.

Mer brukervennlig

Det er bare så trist at man gjorde saken om parkeringshus under Torvet til en klimasak. I mine øyne kan jeg ikke se at man skal få flere biler til Kvadraturen når det i dag er ledige plasser i parkeringshusene. Den eneste grunn måtte eventuelt være at det nye anlegget er så meget mer brukervennlig enn dagens anlegg. Den store klimasaken er Ytre ringvei rundt Kvadraturen (ekspressveien fra vest — Søgne - til Sørlandsparken) som etter prognosen for 2045 viser liten brukerfrekvens, og som har en vanvittig prislapp på 8.200 - 8.600 mill. kr, altså 5 Kildenbygg for ca 15 km vei, og som for en stor del må finansieres med bompenger.