Naboene fikk varsler som ble oppfattet som rene trakasseringer. Varslene ble sendt 23. desember, altså lille julaften, med vanlig 14-dagers frist for dem som hadde noe å bemerke. Arkitektkontoret som sendte dem ut var ferielukket helt frem til 5. januar! De som ønsket flere opplysninger til det mangelfulle varslet hadde to — 2 - dager på seg til dette. Skisser som skulle vært lagt ved manglet, et parkeringshus var tegnet inn, men ikke endelig plassert, sto det i papirene. Og ingen vet sikkert om parkeringsbestemmelsene fra forrige runde blir endret, slik at det gis adgang til flere parkeringsplasser. Dette har gjort det umulig for naboene å komme med vettuge kommentarer når man ikke kjenner plassering eller størrelse på parkeringsbygget. Og kontorbygget er like stort som før.

Metroakse

Hva planlegger eiendomsutvikler Rune Torsøe og hans kompanjonger denne gang? Kommuneplanen slår fast at slike store næringsbygg skal legges ved en metroakse. Men nå er NOV i alle fall offisielt ute. Torsøe siteres på at man ønsker å bygge koselige kontorplasser i attraktive omgivelser. Hvor ble det av hjørnesteinsbedriften? Dessuten er det ingen mangel på kontorplasser i denne byen. Det er ikke bare et kontorbygg som kan komme her. Det planlegges en stor småbåthavn og et byggmarked kalt Byggi like ved siden av gigantbygget på Støodden. Men disse planene ses ikke i sammenheng med hverandre. Denne bit-for-bit-fremgangsmåten sjokkerer alle som bor her. Hva med den økede trafikken som vil komme på Sømsveien? Fremdeles er det ikke fattet vedtak om en helt nødvendig gang— og sykkelsti fra Randesund omsorgsenter til Dvergsnesveien, og heller ikke om nødvendige rundkjøringer. Belastningen blir enda større nå som MHWirth skal utvide lenger ute langs Korsvikfjorden. For at det blir en formidabel trafikkøkning er det ingen tvil om. Klima- og miljøminister Tine Sundtoft har nettopp presentert mål for å redusere utslipp med 40 prosent innen 2030. Kristiansand er

den av de større byene i landet der privatbilismen er størst. Da er det kollektivtilbud vi har behov for, ikke flere parkeringsplasser for privatbiler.

Gyteplass for fisk

Så er det planlagt en stor utfylling i Korsvikfjorden der båthavna kan komme. Har man fått tillatelse til dette? Her er det gyteplasser for fisk— og oppvekstområder for ål, og disse står i fare for å bli ødelagt både på

grunn av utfyllingen og forurensingen som en slik stor båthavn nødvendigvis vil føre til. Mange fisker — og bader - i Korsvikfjorden. Det kan vi nå vinke farvel til. Sentrale retningslinjer gjør det helt klart at naturmangfoldet skal veie tungt. De er ikke fulgt her.

Utbyggerne bor ikke i bydelen vår. Får de sin vilje, kan de trekke seg tilbake med en pen gevinst, mens vi som bor her må leve med ulempene i alle år som kommer. Så nå blir det spennende å se om Kristiansand har kompetente byråkrater og ansvarsbevisste politikere som kan sette foten ned og ta beslutninger i tråd med gjeldende planverk og som tar hensyn til befolkningen på Søm og Korsvik.