Det er parkeringshusene som åpner muligheten for at Kristiansand sentrum kan bli tilnærmet bilfri.

Det er forstemmende å lese all den desinformasjon som spres i forhold til bystyrets vedtak og kontraktsinngåelse om privat utbygging av parkering under torget.

Henrik Wergelandsgate og Tollbodgata kan forbeholdes kollektivtrafikk, Tordenskjolds gate, Festningsgata, Vestre Strandgate og Østre Strandgate leder trafikken til byens store parkeringshus. Gatene imellom kan dermed gjøres tilnærmet bilfri, hvis man ønsker det?

Det er forstemmende å lese all den desinformasjon som spres i forhold til bystyrets vedtak og kontraktsinngåelse om privat utbygging av parkering under torget.

Jeg sitter hovedrystende og leser et avisinnlegg hvor en skribent etterspør politikere som man kan stole på samtidig som han ber politikere om å omgjøre tidligere vedtak.

Jeg håper inderlig at det valgte bystyre i Kristiansand har integritet, og at byens innbyggere kan stole på at man følger opp vedtak som er gjort tidligere. I forhold til innbyggerforslaget om å stoppe utbyggingen av parkeringshuset under torget er rådmannens gjennomgang av tidligere saksgang noe alle burde sette seg godt inn i. Rådmannen skriver i sin innstilling at bystyret ikke kan gå tilbake på tidligere vedtak, uten å bli enige med utbygger om dette.

Rådmannen skriver i sin innstilling at bystyret ikke kan gå tilbake på tidligere vedtak, uten å bli enige med utbygger om dette.

Det vil være god folkeskikk, om de politikere som eventuelt er enige med de som har skrevet innbyggerforslaget, fremmer et alternativt forslag som ivaretar de forpliktelser som er inngått. Det kan eventuelt skje ved at kommunen kjøper selskapet Torvparkering AS og deretter søker om å slippe å fylle kontraktsbestemmelsen, om at anlegget skal bygges og stå ferdig senest 30.06.2018. Samtidig vil det være fint om de redegjør for, hvor de skal kutte de kanskje 50 til 200 mill kr. som blir kostnaden.

Selv vil jeg sannsynligvis stemme imot et slikt forslag, en ny parkeringskjeller gir faktisk byen en god mulighet til å bli mer miljøvennlig og tilgjengelig, det blir mulig å droppe mange av gateparkeringsplassene. Jeg ønsker et fortsatt attraktivt sentrum, men gjerne uten alle bilene som kjører rundt i ring for å finne en parkeringsplass.