Anlegget bygges angivelig for en tidshorisont på 50 — 60 år. Det er langt inn på et par "mannsaldere". Debattantene, og da i særlig grad motstanderne av parkeringshuset, henter sine argumenterer i nåtid. Som om den tekniske utviklingen av bilparken er ikke eksisterende. At vi vil dra med oss dagens forurensende bilpark langt inn i fremtiden.

Null- og lav-utslippsbiler vil øke

I virkeligheten har vi sett en revolusjon på hybrid- og elbil-fronten i løpet av de siste 5-6 årene. Det er lenge siden norske Think var en raritet. I dag konkurrerer alle de store bilmerkene om markedsandeler på el-bil og hybridmodeller for stadig nye bruksområder. I dag er enkelte modeller blitt statussymboler. Riktig nok med god hjelp av rause, statlige gavepakker som neppe vil bli like gunstige i all fremtid.

Uansett vil andelen av null- og lav-utslippsbiler øke og høyst sannsynlig passere 50 % av nyregistrerte kjøretøyer i overskuelig fremtid.

• I august 2014 hadde nye nullutslippsbiler en markedsandel på 15,2 % av personbilmarkedet.

• I august 2015 hadde nye nullutslippsbiler en markedsandel på 17,2 % av personbilmarkedet. En økning på 24,8 %.

• I august 2014 ble det importert 292 brukte nullutslippsbiler, i august 2015 ble det importert 572. • I august 2014 hadde nye hybridbiler en markedsandel på 7,3 % av personbilmarkedet.

• I august 2015 hadde nye hybridbiler en markedsandel på 10.7 % av personbilmarkedet. En økning på 63 %

• Tallene er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS.

Fabrikanten av et kjent prestisjemerke i markedet vil i 2020 produsere ca 500.000 enheter. De bygger en ny batterifabrikk som i 2020 vil produsere batteripakker med en samlet ytelse på 50GWh per år.

Så langt har diskusjonen om hvilke type biler man bygger parkeringshuset for, vært fraværende.

Innen 2017 vil de ha redusert KWh kostnadene på batteriene med 30 %.

Entydig trend

Trenden er entydig. Innovasjonen i bil- og batteribransjen er enorm og mange miljøforkjempere vil kanskje om noen år kunne glede seg over flere ladestasjoner enn bensinstasjoner.

Så langt har diskusjonen om hvilke type biler man bygger parkeringshuset for, vært fraværende.

Tar man en tur ned i gatene mellom Dronningens gate og Østre Strandgate kan man se hele kvartaler fulle av parkerte el-biler.

Hvis det planlagte parkeringshuset blir utstyrt med tilstrekkelig antall ladeuttak, også for hurtiglading, vil mange el-biler trekke innendørs og man oppnår den ønskede utviklingen med færre gateparkeringer. Kanskje vil også god tilgang på hurtigladning være det avgjørende momentet som får enda flere til å velge bort diesel/bensin.

Problemet, sånn jeg ser det, er at noen partier bruker parkeringshussaken til å konkurrere om hvem som er mest miljøvennlig på feil premisser og er villige til å satse et ukjent antall millioner skattekroner for å vinne en symbolsak. Helst vil de glemme at hjulet er oppfunnet.

Bruker argumenter

Et argument motstanderne benytter, er at de har lovet sine velgere at dette skal de stoppe for enhver pris.

Vanlige borgere må vanligvis betale av egen pung hvis man har forpliktet seg på dumme løfter eller avtaler man ikke kan holde. Noen politikere er villige til å grave dypt, veldig dypt, i vår felles pung. For at det ikke skal svi for ille, gjør de det med et smil.

En annen vinkling har vært at vi har nok parkeringshus i kvadraturen. Igjen en veldig kortsiktig betraktning.

Det hersker bred enighet om at det skal legges til rette for befolkingsøking i kvadraturen. Hvor skal de bygge og hvor skal de bo? Neppe på torget.

Flere av de eksisterende parkeringshusene beslaglegger betydelige arealer, i kvadraturens randsoner, som vil egne seg utmerket til sentrumsnære boligområder.

Så, et parkeringshus under torget kan frigi byggegrunn andre steder for fremtidig boligformål.