Barn har en gudgitt rett til sin egen mor og far. Det finnes gode grunner for ikke å innføre bryllupsliknende seremonier for likekjønnede par som er borgerlig viet. Dette var mine hovedpoeng i et innlegg 29. januar. To dager senere skrev Helge Schmidt og Svein Takle at jeg driver med «inhuman teologi». En så sterk beskyldning har jeg sjelden møtt. Den inviterer til noen kommentarer:

To syn

1. Forkjemperne for likekjønnet ekteskap understreker ofte at kirken fint kan leve med to syn og to praksiser angående ekteskap, familie og barn. Schmidts og Takles anklage får meg til å tvile. Hvordan vil det være mulig å respektere trossøsken som har en umenneskelig teologi?

2. Forbønnsgudstjenester for likekjønnede par vil kunne påvirke Kirkemøtet til å endre liturgien og læren om ekteskap. Domprostens foreslåtte seremonier vil være en midlertidig ordning som etter hvert erstattes av full kirkelig vigsel. Logikken og strategien er innlysende: Det vil være en selvmotsigelse av kirken å anerkjenne, be for og velsigne likekjønnede ekteskap, men likevel si nei til å vie parene. Full kirkelig vigsel blir derfor neste krav.

Forbønnsseremonier

De som mener at kirken ikke har mandat til å omdefinere ekteskapet, kan ikke støtte likekjønnede forbønnsseremonier. Hvis man allikevel gjør det, vil man i praksis bidra til noe man egentlig ikke ønsker, nemlig full vigsel.

3 . Schmidt og Takle mener at jeg «kompliserer saken» ved å snakke om barns rett til mor og far. Det jeg gjør, er bare å ta på alvor at ekteskap og barn hører uløselig sammen. Retten til barn var faktisk hovedgrunnen til at Stortinget avskaffet partnerskapsloven og vedtok den kjønnsnøytrale ekteskapsloven. Planlagt farløshet og morløshet er en integrert og uunngåelig del av likekjønnet ekteskap. Å påstå at barn ikke hører med i debatten, er ren ønsketekning.

4 . Det ligger «mye grundig teologisk arbeid» bak ønsket om å endre kirkens lære om ekteskapet, skriver Schmidt og Takle. Det kan diskuteres. Mange teologer mener at flertallsbiskopenes argumentasjon er preget av uholdbare teologiske krumspring.

Guds ordning

For 7-8 år siden argumenterte nesten hele bispemøtet og Lærenemnda sterkt for at ekteskapet er Guds ordning for mann og kvinne. Uten ny kunnskap eller nye teologiske oppdagelser sier nå flertallet av biskopene det motsatte. Det eneste som er nytt, er at vi har fått en kjønnsnøytral ekteskapslov. Hvis kirken lar politiske vedtak veie tyngre enn Bibelens entydige lære om ekteskapet, er det dramatisk.