Som ordfører i Lyngdal kommune har jeg stor respekt for Lindesnes politikers avgjørelse i denne prosessen. Da politikerne i kommunestyremøte i juni 2015 vedtok å utsette retningsvalget, ble dette automatisk en del av valgkampen i Lindesnes og politikerne ga således før valget utrykk for sitt ståsted i denne prosessen, noe som velgerne kunne ta stilling til ved årets kommunevalg i Lindesnes. At resultatet av en slik avstemming skal være bindende eller rådgivende, bør også være opp til politikerne i Lindesnes å bestemme lokalt, synes jeg. Et flertall i Lyngdal kommunestyre har valgt å foreta en rådgivende brukerundersøkelse blant et stort utvalg av våre innbyggere i alderen 16 år og oppover, og mener at dette vil gi et godt signal på innbyggernes ønske i denne viktige saken.

Sitat: «Vi har felles brannvesen, barnevern, medisinsk senter, it-samarbeid, landbruksforvaltning, turistkontor og mye mer. Går Lindesnes til Lyngdal vil alt dette måtte reforhandles, omorganiseres og kanskje legges ned. Det kan få store konsekvenser ikke minst for de 250 ansatte som er involvert i de interkommunale selskapene, sier han.».

Ordføreren i Mandal har stort fokus på at det årelange samarbeidet i Lindesnes regionen bør veie tyngst når innbyggerne i Lindesnes i desember går til valgurna og bestemmer seg for hvilke retninger de ønsker å gå videre med. Det å evaluere dagens interkommunale samarbeid og mulig reforhandle noen samarbeid, vil kunne være svært positivt for alle parter. Ofte vil langvarige samarbeid lett bli en «sovepute» for politikerne, hvor medvirkning for nytenkning, utvikling og prosesser blir liten.

Som ordfører i Lyngdal er jeg enig med ordfører i Mandal om at gode samarbeid bør fortsette, der det ikke er naturlig å avvikle dette for å utføre disse oppgavene i ny kommune. Dette er et av de viktigste målene med at kommunene gjennom denne reformen skal bli mer robuste og kan klare å gi innbyggerne denne tjenesten innenfor egen administrasjon. Ikke minst for at lokalpolitikerne skal kunne få et tettere forhold til omfang og kvaliteten i tjenesteproduksjonen gjennom hyppige tilbakemeldinger og gode rapporter innenfor budsjettperioder.

I et fler-kommunesamarbeid er det kollegiet og ikke enkelt kommuner som bestemmer hvem som skal delta i samarbeidet.Dessuten vil flere av de nevnte samarbeidene bli styrket både faglig og økonomisk dersom flere blir med. Til innbyggeren i Lindesnes kommune vil jeg kunne trygge befolkningen ved at intensjonsavtalen i «Lyngdal 4 prosjektet» nettopp tar høyde for at samarbeidet mot Mandal vedr. legevakt og lokalmedisinsk senter bare vil styrkes ved en kommunesammenslåing i vårt prosjekt, noe som for Mandal også vil trygge stabiliteten rundt senteret. Brannvesenet Sør er allerede et godt etablert samarbeid hvor alle de fleste kommuner i begge regionene deltar, og derfor vil det ikke være endringer knyttet til det videre samarbeidet der. Også innenfor IKT er dette et tverr-regionalt samarbeid, hvor arbeidsplasser i dag er lagt til Lindesnes og vil bli uforandret.

Ser en på turistnæringen innenfor de fire kommunene, Lindesnes, Lyngdal, Hægebostad og Audnedal, har vi et stort potensial for nyutvikling her. Lindesnes som merkevare vil bidra til dette i stor utstrekning. Disse kommunene har i dag mange solide reiselivsbedrifter, flotte badestrender, rike natur— og opplevelsesmuligheter fra sjø til høyfjell og stor satsing på barnefamilier med mange opplevelsesmulighet vil gi en solid vekst innenfor denne næringen.

«Løp1 (31.01.2015) eller Løp 2 - 30.06.2016»?

Det har blitt stilt spørsmål om prosessen med «Lyngdal4» som nå har begynt å vakle, og til det kan jeg forsikre at så ikke er tilfellet. At noen kommunestyrer har valgt å utsette den endelige avgjørelsen i prosessen, skyldes først og fremst at de ønsker å gi mere Informasjon om prosessen til sine innbyggere, og det at nytt kommunestyre skal få eierskap til prosessen, har vært svært viktige argument. Jeg er av den oppfatning i at vi nå bruker den tid som det enkelte kommunestyre mener er korrekt, slik at sluttresultatet derfor vil komme styrket ut av at vi nå får med oss alle 4 kommunene i «Løp 2».

Jeg har stor tro på at en sammenslåing av de fire kommunene på tvers av regionene Lister og Lindesnes vil være med på å bygge en større og sterkere region enn dagens to mindre. Med en god infrastruktur som nå er på gang, og med gode tverregionale satsinger, vil dette ha stor effekt på næringslivets satsing i denne delen av landet.

Vi er i gang med å gjøre et viktig valg for den fremtidige generasjon, lykke til.