— Det vil vitalisere sentrum om vi får bort den enorme trafikken som nå går gjennom Bryggegata. Da kan vi legge til rette for myke trafikanter, restauranter og mye annet, sier Andersen.

Følg FVN Mandal på Facebook!

Det betyr også at byen kan bindes bedre sammen mellom sentrum og Øvrebyen som nå skilles av rundkjøringen ved bybroa.

Mer enn på E 39

Statens vegvesen gjorde en trafikktelling i Bryggegata i juli i fjor. 11.000 biler passerte i døgnet i begge retninger. Til sammenligning passerer det 9000 biler på E 39 ved Lindelia i Søgne.

Jeg lurer noen ganger på hvor de skal alle som kjører her

— Jeg lurer noen ganger på hvor de skal alle som kjører her, sier Andersen.

Ordfører Alf Erik hadde lunsjmøte med mandalittene på biblioteket tirsdag. Ikke all verdens mange kom, men de som kom fikk høre hans planer for de neste fire årene. Foto: Jarle R. Martinsen

Å gjøre Bryggegata bilfri er en gammel tanke. Mye avhenger nemlig hvordan man skal få vekk trafikken. Å bare stenge av betyr en voldsom økning av trafikken langs Amaldus Nielsens gate, Halseveien og Fridjof Nansensvei rundt sentrum. Her kan du følge med på hva som skjer i Bryggegata døgnet rundt!

— Det går ikke, men kanskje vi i første omgang kan gjøre Bryggegata enveiskjørt, sier Andersen.

Tunnelløsning

Statens Vegvesen har tidligere planlagt en tunnelløsning gjennom fjellpartiet i Kronheia og inn i parkeringshuset i Uranienborg for å fjerne bilene fra sentrum. Samtidig var tanken å lage en rundkjøring midt inn i fjellet.

- Det torpederte hele prosjektet fordi det ble for dyrt. Det krevde blant annet fire fluktruter for brann, sier Andersen.

Han vil derfor ta ny kontakt med vegvesenet for å finne andre løsninger som kan være et tunnelløp gjennom fjellet uten noen rundkjøring.

Handelstanden

Det vil også bli en utfordring overfor handelsstanden i sentrum som trenger utkjørsel av varer.

- Men det kan gjøres på tider av døgnet det er lite folk i sentrum. Man får det jo fint til i Markens i Kristiansand, minner Andersen om.