Klimautfordringene er en av vår tids største samfunnsutfordringer, og gjennom klimaforliket på Stortinget er det bred politisk enighet om at utslippene lokalt må kuttes dersom målet om reduksjon i klimagassutslippene skal nås. Kristiansand skal ta sin del av jobben, og følge opp vår egen målsetting om å bli en klimanøytral by innen 2050. Byutviklingsstyret har byttet navn til By— og miljøutvalget, og 1. juni gjennomfører bystyret sin første generaldebatt om klima og miljø, basert på ei melding om samme tema. Dette skal sette utfordringer på dagsorden, men det skal også holde oss skjerpet på at det er vårt ansvar å føre en klimapolitikk som fører til at vi når de klima- og miljømål vi setter - også når valgene vi tar er upopulære.

Konsekvenser for miljøet

Hver dag tar vi som innbyggere i Kristiansand valg som har konsekvenser for miljøet. Hver enkelt av oss har et personlig ansvar for at de valgene vi tar ikke skader omgivelsene unødig. For den enkelte innbygger handler det om hverdagsvalgene. Valget mellom bil eller sykkel, hvordan vi varmer opp hjemmene våre, hva vi kjøper og hvordan vi behandler avfallet vårt. Vårt ansvar som politikere er å legge til rette for at vi alle har valgmulighetene og insentivene som gjør at vi velger grønt.

Vi skal sørge for at både de som bor i byen og de som bruker byen skal oppleve et levende og grønt sentrum.

Vi skal bygge mange nye boliger i fremtiden, men vi skal samtidig bygge mer klimavennlig. Det betyr at vi må bygge en mer kompakt by - rundt kollektivknutepunktene, og på en måte som gjør at færre må bevege seg over store avstander når de skal reise til jobb, levere i barnehagen eller handle brød og melk. Samtidig skal vi sørge for at både de som bor i byen og de som bruker byen skal oppleve et levende og grønt sentrum.

Les også :

Les også :

Akkurat nå bygges det en parkeringskjeller under torvet. Den er omstridt, men når den står ferdig vil den også bidra til at store deler av gateparkeringen i Kvadraturen fjernes. Det gjør det mulig å legge til rette for flere bilfrie soner og flere gågater, for trygge og effektive buss— og sykkeltraseer, og for flere grønne lunger i sentrum.

Smartere boligbygging

Over 50 % av klimagassutslippene skyldes transport. Vår jobb som politikere er å legge til rette for at flere kan gå, sykle eller reise med buss og tog. Det gjør vi blant annet ved smartere boligbygging, men også ved å sikre investeringer som gjør at det skal bli enklere og mer effektivt å forflytte seg uten bil. I tråd med bymiljøavtalen skal all trafikkvekst tas gjennom en økning i kollektivtransporten, og ved sykkel og gange. Arbeidet med en sykkelekspressvei gjennom byen er viktig og skal fortsatt prioriteres høyt. Vi skal intensivere arbeidet for en hinderfri trasé for bussen, mellom kollektivknutepunktene og gjennom Kvadraturen. Samtidig jobber vi opp mot nasjonale myndigheter for å bedre togtilbudet til og fra regionen - blant annet gjennom å få på plass en sammenkopling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen.

Vår jobb som politikere er å legge til rette for at flere kan gå, sykle eller reise med buss og tog.

Kommunen skal ikke bare stille krav til omgivelsene - vi skal også feie for egen dør. Det gjør vi gjennom planlagte konkrete tiltak for å nå de reduksjonsmål vi setter oss. For eksempel skal vi redusere utslippene fra egen kjøretøypark ved at alle kommunale innkjøp av transportmidler nå skal være nullutslippsbiler. AKT, som er det offentlig eide administrasjonsselskapet for kollektivtrafikken på Agder, er anmodet om å gjøre det samme for fremtidig innkjøp av busser til bykjøring.

Fokus på klima og miljø

Kristiansand er en av grunnleggerne til Stiftelsen Miljøfyrtårn og gjennom sertifisering i denne ordningen og Grønt Flagg har kommunen gode verktøy i arbeidet for løpende forbedring av enhetenes miljøprestasjoner og fokus på klima og miljø i opplæringen av våre barn. Som en stor innkjøper av varer og tjenester skal vi i økende grad stille miljøkrav til våre samarbeidspartnere og ved innkjøp og offentlige anbud.

Kristiansand har vært en miljøby i 25 år. Nå tar vi steget fra miljøby til klimaby. Det krever en klimapolitikk som virker - og som er mer enn symbolpolitikk.

Både kommunen og det lokale næringslivet intensiverer sitt klima- og miljøarbeid, noe som er særlig viktige for å lykkes med det grønne skiftet. Ikke minst dette vil på litt sikt være viktig for vår konkurransekraft og attraktiviteten til vår fantastiske by. Vi er bare i starten, og det skal gjøres mer - mye mer, og klimautfordringene vil stå øverst på vår agenda hele fireårsperioden. Kristiansand har vært en miljøby i 25 år. Nå tar vi steget fra miljøby til klimaby. Det krever en klimapolitikk som virker - og som er mer enn symbolpolitikk. Vi vet at opposisjonen i bystyret består av partier som er opptatt av klima og miljø. Det er vi glad for, og det betyr at vi skal jobbe sammen på tvers av partilinjene for å gjøre Kristiansand til den klimaspydspissen kommunen skal være.