Innlegget bærer preg av at han ikke har forstår strategien. Maritim næring har i generasjoner stått for innovasjon og nyskaping, og utviklet seg til en av landets mest globale, innovative og fremtidsrettede næringer.

Regjeringen sine ambisjoner for videreutvikling av maritim næring skaper entusiasme og fremtidstro. Allerede på lanseringsdagen for strategien varslet flere redere hjemflagging av nærmere 30 utenlandskregistrerte fartøy. Målet er flest mulig sjømenn på skip med norsk flagg. Dette styrker landorganisasjonene og det maritime «clusteret» som tjeneste og utstyrsleverandør. Derfor styrkes refusjon og nettolønnsordningene for sjømenn. Fartsområdebegrensningene justeres noe for enkelte kategorier fartøy. Summen av satsingen sikrer i større grad den norske sjømann sin konkurransekraft og flere fartøy med norsk flagg. Det vil nasjonen Norge tjene på. Demokratene v/ Vidar Kleppe kan umulig ha forstått dette. Totalt inneholder strategien 71 tiltak for sikre «Blå vekst for en grønn fremtid» for den maritime næringen.Målet er at kunnskapen vi i Norge besitter i maritim næring skal bidra til innovasjon og nyskaping i de andre havbaserte næringene. Da må disse næringene i seg selv være sterke. Her legger regjeringens maritime strategi grunnlaget. Strategien gir klare føringer for målet om en mer miljøvennlig og bærekraftig skipsfart. Fremtidige krav til statlig fergemateriell blir null utslipp! Norge må ha som visjon å være verdenslende på miljø og klimavennlig teknologiutvikling. Ikke for å stille nye og kostnadskrevende krav til redere, men for å skape konkurransekraft i hele næringen ved at vi ligger først i utviklingen. Da må også staten være villig til selv å etterspørre morgendagens teknologiske løsninger.

Strategien inviterer til å utnytte synergier mellom de havbaserte næringene. Det kan for eksempel gi oss mer miljøvennlige anlegg for havbruk, nye muligheter for utnytting av fornybar energi fra vind og hav, samt utnytting av mineraler og annet som vi enda ikke har kunnskaper om hvordan vi kan utnytte.

Mulighetene «havrommet» gir kommer ikke av seg selv. Kun langsiktig satsing på F&U, kunnskap og konkurransekraft gir resultat. Digitalisering og automatisering er innovativ teknologi og er viktige for innovasjon, vekst og omstilling. For maritim næring handler det om å være i stand til å identifisere mulighetene som nå åpner seg for å oppnå konkurransefortrinn. Her legger regjeringens maritime strategi grunnlaget.