Et grønt skifte fordrer at trafikkveksten i og rundt de store byene i fremtiden må tas av kollektivtransport, sykkel og gange. Det handler om å legge til rette for gode og miljøvennlige transportløsninger — og det er viktig også i den lokale miljøkampen i Kristiansand. Venstre har lenge vært en pådriver for utbygging av et godt veinett for syklende og gående i kommunen, og en av de viktigste sakene har vært og er å sikre rask fremdrift i utbyggingen av sykkelekspressveien gjennom byen.

All ferdsel - enten den er motorisert, på sykkel eller til fots - krever at vi tar hensyn til hverandre for å unngå ulykker og farlige situasjoner. Derfor vil Venstre at det utvikles en skilte- og merkestandard for sykkelveier, der syklende gis forrang i trafikken, og der syklende og gående enkelte steder må gis separate felt. Å legge til rette for at flere kan sykle - eller gå - er riktig for miljøet og viktig for folkehelsen!

Samarbeidsavtalen mellom regjeringspartiene, Venstre og KrF har gitt Venstre en rekke viktige seiere. Blant annet har vi fremforhandlet 325 millioner kroner i ekstra i statlige belønningsmidler. At vår region tidligere i sommer ble tildelt 35 millioner av disse er gledelig, og midlene kommer godt med i den kollektiv- og sykkelsatsning som har høyeste prioritet.

Samferdselspolitikk handler ikke bare om vei, og Venstre vil følge opp tiltak for å tilrettelegge for sykkel og gange også i neste fireårsperiode!