Thekla Pauline Fossestøl fra Sosialistisk Ungdom skriver i Fædrelandsvennen at eksamen er urettferdig og må avvikles. Verken begrunnelsen og løsningen henger særlig på greip.

Eksamen er den eneste muligheten norske elever har til å vise hva de kan uten at trynefaktor skal spille inn. Det er med andre ord den mest rettferdige vurderingsformen vi har, og resultatene viser også at eksamen reduserer resultatforskjellene mellom gutter og jenter i skolen. Du skal lete lenge etter tiltak som er så rettferdige i norsk skole.

Noe som derimot er ganske urettferdig, er Sosialistisk Ungdoms alternativ til eksamen, den såkalte «mappevurderingen». Dette presenteres som en slags hellig løsning på alt som er galt med eksamen, uten å gå dypere inn i hva en slik vurderingsform innebærer. Det skjønner jeg godt, for mappevurdering er og blir den mest urettferdige vurderingsformen i norsk skole.

Samtidig som SU klager over for mye stress og press i norsk skole, er altså løsningen deres å innføre en «mappevurdering» med innleveringer gjennom hele året som kommer i tillegg til andre prøver og innleveringer. I praksis legger man opp til at hele karakterer på vitnemålet skal avgjøres av ekstraarbeid mange kommer til å gjøre hjemme. Det er fryktelig urettferdig overfor elever som ikke får skolehjelp hjemmefra. I stedet for å utjevne forskjeller slik eksamen gjør, vil mappevurderinger kraftig øke forskjellene i skolen.

Problemet med eksamen på videregående er ikke at vi har den, men at skolen ikke forbereder elevene godt nok til den. Det er ikke bare problematisk med tanke på eksamenskarakteren på vitnemålet, det gjør oss dårligere forberedt til eksamener i høyere utdanning og til et arbeidsliv som stiller høye krav til oss unge.

Skal vi gi alle unge en sjanse til å lykkes må skolen forberede oss på fremtiden. Da kan skolen bedre enn å fjerne absolutt alle krav og forventninger til oss. Spesielt når alternativene er verre enn utgangspunktet.