Det vil vi i Fagforbundet Agder si oss helt enig i. Vi er i tillegg veldig glade for at de løfter denne problemstillingen for en gruppe som i liten grad står opp for seg selv. Det er ikke å klage på måten en fagprøve gjennomføres på som står i hodet på lærlingen som nå skal gjennom sin viktigste eksamen, den eksamen som skal gjøre lærlingen til fagarbeider.

Som Bråten og Toft påpeker i sitt innlegg så gjennomføres fagprøven for alle andre kandidater på den arbeidsplassen de har hatt sin opplæring, i kjente omgivelser. De må gjennomføre arbeidsoppgavene sine slik de har gjort igjennom læretiden, og slik det forventes av dem når de går videre som fagarbeidere. Mens helsefagarbeideren, som vi vet kommer til å være en del av det viktige laget i fremtidens helse og omsorgstjenester, de skal behandle en dukke i 1,5 time. Dette er en veldig avansert dukke, men uansett hvor avansert den er så ligner den bare litt på et menneske. Den er alltid i samme humør, den kan ikke spise, den kan ikke delta i aktiviteter og til sist så feiler avanserte maskiner av og til, og slutter å virke. Kandidaten har fått en oppgave de skal løse, prøvenemnda har laget et senario som kandidaten ved hjelp av dukken skal utnytte slik at de kan få vist hva de har lært de 4 siste årene.

Det finnes ingen gode argumenter for å beholde fagprøve på prøvestasjon slik det i dag gjøres i helsefagarbeiderfaget. Det var en løsning når samfunnet var nedstengt pga korona, men ingen god løsning. Argumentene for å ta fagprøven tilbake til arbeidsplassene er utallige, og det er alt for mange til å nevne alle, men jeg tar med noen:

⦁En fagprøve bør inneholde så mye mer enn et stell og noen prosedyrer. Sensor bør få et bedre vurderingsgrunnlag og kandidater bør kunne få lov til å vise hva de er gode på i faget. Ikke spille skuespill med en dukke.

⦁Sensor kan i mye større grad vurdere kommunikasjon som er svært viktig i faget. I praksis møter de ulike brukere/beboere med ulike utfordringer i forhold til språk som de må hjelpe. Ofte er kommunikasjonen basert på ansiktsuttrykk og kroppsspråk. Dette klare ikke dukken på prøvestasjonene å gjenskape. Dukken har ikke kroppsspråk og ansiktsuttrykk. Den har heller ikke en hud som de kan observere.

Det er viktig for oss i Fagforbundet at kandidatene føler seg ivaretatt og får lov å avlegge fagprøven på en mest mulig praksisnær måte, det er viktig for oss at prøvenemndenes medlemmer får et godt nok grunnlag for å kunne vurdere kandidaten. De skal i ettertid være sikker på at de har kommet til rett beslutning enten kandidaten stryker eller består, og ikke minst så skal alle kolleger være trygge på at de nye fagarbeiderne har den kompetansen de skal ha etter 4 års opplæring.

Kandidaten må få vise og sensor må se i praksis hva den enkelte er god for, bestått fagprøve skal bety noe! Christin Ø. Haslestad Leder yrkesseksjon Helse og Sosial, Fagforbundet Agder

Tlf. 91373215 christin.haslestad@fagforbundet.no

https://www.fagforbundet.no/om-fagforbundet/yrkesseksjon-helse-og-sosial/