I disse dager er det mange forventningsfulle lærlinger som går opp til fagprøven. Den endelige eksamen som skal oppsummere lærlingetida, og der lærlingen blir testet i en praktisk prøve i kunnskaper, holdninger og ferdighet i faget.

Den praktiske prøven gjøres på arbeidsplassen, og oppgaven skal gi lærlingen anledning til å vise hva de har lært i yrket de skal ut i. Lærlingen kan bruke alle hjelpemidler og ressurser som finnes på arbeidsplassen, som for eksempel rutiner, prosedyrer, oppslagstavler og verdien av kjente omgivelser og kollegaer når oppgaven skal løses.

Dette gjelder for de aller fleste lærlingene, men ikke for de som skal ta fagprøven i helsearbeiderfaget. Fagprøven gjennomføres ikke en gang med mennesker, men med dukker. Riktignok kan dukkene snakke, men i et yrke der det daglige arbeidet handler om kontakt med mennesker, er det underlig at fagprøven skjer ved hjelp av dukker i et rom og ikke i en naturlig setting på arbeidsplassen.

Handler det om effektivisering og innsparing? Rutiner etter korona-tida da fagprøvene måtte legges om på grunn av smittefaren? Vi vet ikke, men det er underlig at det er i den sektoren som jobber med mennesker at innsparingen skjer, også når det kommer til fagprøver.

Vi mener prøvestasjonene som brukes til fagprøven til helsefagarbeidere må settes bort på loftet, spesielt for alle de lærlingene som har en arbeidsplass de har tilhørighet til og som kan og bør benyttes.