Det meste som deles bygger på det «perfekte» liv, selvopptatthet og selvdyrkelse. Det er flere i bransjen som er kyniske for å tjene penger. Det er skremmende! Det er vanskelig dette med påvirkning. Så lenge vi følger de lovene og reglene som gjelder kan vi gjøre som vi vil.

Vi kan faktisk være med på å fronte et farlig kroppsideal og en usunn livsstil for våre barn. Akkurat som flere av de populære forbildene gjør. Dette er en bransje vi må utfordre på ansvar og hvilken påvirkning det har på samfunnet vårt.

Vi skal ikke bare legge skylden på influensere, for dette gjelder også bedriftene de inngår et samarbeid med.

Jeg setter også spørsmålstegn til myndighetenes ansvar. For jeg ser bare manglende konsekvenser? Slik det er nå godtar vi at barn og unge utsettes for kommersielle budskap som forherliger blant annet rumpeimplantater, injeksjoner, syltynn midje, «Hollywood-smil», eller ulike kosttilskudd som har til hensikt å endre på kropp og utseende.

Det er så mye i influenser-markedsføringen som kan føre til dårligere psykisk helse blant unge, nettopp fordi at store deler av innholdet deres spiller på unges usikkerhet knyttet til kropp og utseende.

Vi har feilet som samfunn når det er mye penger å hente som influenser på all denne negative påvirkningen som treffer våre barn og unge. Vi må løfte en debatt! Vi må få på plass flere retningslinjer og forpliktelser for influensere, men også bedriftene. De må ta sin rolle og påvirkningskraft overfor unge følgere på alvor!