I sitt innlegg i Fædrelandsvennen 15. desember konkluderer Emil Andreas Hansen med at elbilpolitikken sannsynligvis er «norgeshistoriens mest kostbare politiske feilgrep. Å fortelle at elbiler har klimaeffekt er grov feilinformasjon». Han bruker blant annet Polestar-sjefens uttalelse om at elbiler ikke er bærekraftige, som argument. Men han har misforstått.

Det haster å stoppe produksjonen av nye fossilbiler. En ny rapport fra Greenpeace konkluderer med at det er i ferd med å lages 400 millioner flere fossilbiler enn klimaet tåler. Den norske elbilpolitikken er en suksess, utslippene fra veitrafikken går ned. For ti år siden utgjorde elbiler kun tre prosent av nybilsalget, nå nærmer tallet seg åtti. Dette er bra, men det er altså ikke nok.

Det er viktig å presisere at elbiler er en klimaløsning allerede. Samtidig har vi i Polestar vært opptatt av å være ærlige i debatten, slik Hansen også påpeker. Elbiler er ikke bærekraftige nok i dag. For eksempel slipper en Polestar 2 ut 24,4 tonn CO2 per bil i produksjonen. Det er omtrent tre ganger så mye som årlig klimaavtrykk per person i Norge.

I en bilindustri for fremtiden må vi jobbe for å avkarbonisere materialene vi bygger bilen av og måten vi bygger biler på, vi må spore risikomaterialer, og vi må bli flinkere til å gjenbruke og gjenvinne materialer. Kombinert med overgang til fornybar energi og grønn lading, kan det endelig utløse elbilenes fulle potensial.

Elbilfordelene har vist at det er mulig å bruke politikk for å akselerere endring i en hel bransje. Nå kan samme type virkemidler brukes for å gjøre det mer lønnsomt å kjøpe de mest klimavennlige bilene, både i produksjon og på vei.

Vi trenger radikalt samarbeid i bransjen. Vi må sikre åpenhet om produksjonsrelaterte utslipp og felles målestandarder for rapportering av CO2-fotavtrykk. EU er allerede i gang med å utvikle slike standarder, og legger opp til at bilprodusentene frivillig kan rapportere dette innen 2025. Her bør Norge bidra, og arbeide for at rapporteringen er obligatorisk for alle biler, i hvert fall de som blir solgt i Norge.

Dette er ikke tiden for å skru av motoren for utslippsfrie biler og lene seg tilbake. Elbiler har klimaeffekt, men for at de skal være bærekraftige må vi sørge for at det er fornybar energi som gir strøm både til produksjon og som drivstoff til bilene. Og så må bilens totale klimaavtrykk i null.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.