De skriver «Med det er også sannsynligheten for at vi når målet om at alle nysolgte biler skal være utslippsfrie fra 2025, svekket. Det er dårlig nytt for forbrukerne og klimaet.»

Elbiler er ikke utslippsfrie hvis vi tar med utslippene fra produksjonen, som er mye større for elbiler enn for bensin- eller dieseldrevne biler. Å late som om at det utelukkende er eksosrøret som avgjør om en bil er utslippsfri, er et bedrag. Selv elbil-produsentene innrømmer at det ikke er tilfelle.

Toppsjefen i Polestar, Thomas Ingerlath, sier det er umoralsk å fortelle kundene at elbilene er helt rene. Ifølge fabrikantens analyser forlater en Polestar 2 fabrikken med et karbonavtrykk på 26 tonn CO2. Med en global energimiks er det først etter 112.000 km kjørelengde at Polestars totale CO2- utslipp, inklusive produksjon og drift, blir lavere enn tilsvarende på en fossilbil som Volvo XC40.

Tesla modell 3 er en av de mest solgte elbiler i Norge. Den bruker 0,112 kWh per km. Det betyr at den i henhold til norsk varedeklarasjon for strøm fra NVE, står for et utslipp på ca 65 g CO2/km, dersom vi for lading av batteriet regner med 10 prosent effektivitetstap av strøm i nettet og 88 prosent virkningsgrad for ladeprosessen. I tillegg kommer karbonbelastningen fra materialutvinning og produksjon for kjøretøy og batteri. Om vi regner med at Tesla har omtrent samme karbonbelastning som en Polestar 2 og kjører 200.000 km, blir karbonbelastningen fra kjøretøyet 130 g CO2/km, pluss 65 g CO2/km for ladestrøm, til sammen 195 g CO2/km. At elbiler er rene og med null utslipp er rett og slett ikke sant.

Dersom den norske elbilpolitikken innfrir målene om 1 million elbiler på veien i 2025, og vi feilaktig anslår at dette vil representere kutt på 3 megatonn CO2 årlig, vil det gi en redusert temperatur i 2050 på 0,00003 grader. Dette er verken merkbart eller målbart. Likevel påstås det å være et av Norges viktigste klimatiltak.

Kostnadene blir imidlertid astronomiske. En forsker på SSB har beregnet at totalkostnadene for fellessamfunnet vil bli på 280 milliarder kroner. Elbilpolitikken er sannsynligvis norgeshistoriens mest kostbare politiske feilgrep. Å fortelle at elbiler har klimaeffekt er grov feilinformasjon.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.