Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkepartis vedtak om å gi karakterbaserte priser stimulerer mer usunt karakterjag og sender signaler om at noen elever er mer verdt enn andre. I den norske fellesskolen må vi se verdien i hver enkelt elevs særegne kvaliteter, ikke favorisere visse grupper.

Argumentet deres er at de «flinkeste» elevene vil ha noe å strekke seg etter. At det er en pris som skal fungere som motivasjon betyr at disse tre partiene har sviktet totalt i å gjøre skolen i seg selv motiverende, og elevene læreivrige. Videre argumenteres det at elever som er akademisk anlagt, ikke belønnes på lik linje som idretten og kultur, men det er da vitterlig ikke skolene som arrangerer «The Voice» og Norway Cup?

For øvrig finnes det allerede akademiske konkurranser som Eilert Sundt-prisen, og om du er god nok kan du blant annet delta i fysikk-, matte- og kjemi-OL slik flere elever fra IB-linja ved KKG har gjort (med gode resultater å vise til).

Fellesnevneren for disse konkurransene, i likhet med «The Voice» og Norway Cup, er at det er hobbyer. Det blir fullstendig skivebom å bruke ressurser på å premiere høyest karaktersnitt, samtidig som vi ser at KrF, Frp og Høyre nedprioriterer elevers psykiske helse og truer med å legge ned skoler i distriktene.

Når til og med ungdommens fylkesting veiver med flagget og advarer mot at karakterpresset i Agder-skolene vil øke ytterligere, så er det trist å se at disse tre partiene velger å ignorere det faktum at elevene selv er imot en slik pris.

Jeg mener at belønningen for gode karakterer er valgfrihet i valget om videre utdanning, noe som skal være motivasjon i seg selv. Videre så mener vi at for å stimulere elever med høye karakterer, så må det gis mulighet til å utfordre seg selv faglig gjennom for eksempel allerede eksisterende tiltak gjennom vitensenteret og talentsentersatsingen som primært er rettet mot realfag og programmering, og My Machine-satsingen som utfordrer særlig yrkesfagelevers kreativitet og gjennomføringsevner.

Om utfordringen er å motivere de «flinkeste» elevene som uansett får full karakterpoengsum, så vil ikke en pris stimulere deres læringspotensial. De må få flere utfordringer, ikke en pris for å kunne det de uansett mener er for kjedelig og for lite utfordrende. Hele forslaget vitner om en posisjon i villrede.