Det er en feil oppfatning fordi motorveier gir sikrere kjøreforhold og er langt mer miljøvennlige fordi utslipp fra tungtransport er betydelig lavere. Trafikksituasjonen de siste årene på østsiden har vært nærmest stillestående kø fra Varoddbrua til Gartnerløkka, det er absolutt ikke miljøvennlig. Denne 10 km lange firefelts motorveien i tunnel bygges i første rekke fordi det avlaster Kvadraturen fra Vige til Grauthelleren for rundt 10.000 kjøretøy i døgnet.

Selvsagt kunne man ha bygget en ringvei i en stor bue utenom byen, men da hadde ødeleggelse av natur vært betydelig større.

En 10 km lang tunnel medfører tre millioner kubikkmeter stein som må plasseres ett eller annet sted; både Øygardsvannet og Topdalsfjorden blir møtt med protester og innsigelser. Teknisk direktør i Kristiansand Havn Harald Solvik sier havna trenger mye steinmasse og kan allerede ta imot 700.000 kubikk med mulighet for dobling av dette kvantum. Det finnes også store muligheter for eksport av steinmasse til Danmark. I 2016 ble 300.000 tonn stein eksportert fra Hausvik i Lyngdal til ny molo i danske Frederikshavn. Steinmassene fra Ytre Ringvei kan benyttes til å reparere natur i danske kystområder som er i ferd med å renne ut i havet i mangel av beskyttende steinrev. Synd at tidenes største utvidelse av Hirtshals havn som etter planen skal være ferdig i 2027 ikke sammenfaller med Ytre Ringveis tidsaspekt.

Kan man eksportere store deler av steinmassene for å reparere natur i vårt sydlige naboland, er ikke bygging av E18 Ytre Ringvei noe katastrofalt miljø- og klimaprosjekt.