Sammenhengende utbygging var overskriften da vegreformen som fødte Nye Veier ble vedtatt, skriver Hans Fr. Grøvan i dette innlegget. Foto: JARLE R. MARTINSEN

Det som sto å lese i Fvn 21. januar om de 20 politikere og næringslivsfolk var ikke godt egnet til å forbedre nattesøvnen.

Litt historikk: Den kjente, høyprofilerte KrF-politikeren gjennom mange år, Hans Fr. Grøvan, hadde for noe tid siden en ytring i denne avis hvor han gav uttrykk for oppgitthet over «pauseknappen» for muligheten av at motorvei-planen for E 39 helt til Rogaland kanskje ikke blir realisert som planlagt. I denne sammenhengen har jeg lagt til grunn at Grøvan fortsatt tilhører KrF-folket selv om han nå også er næringslivsaktør – samt det ubestridte og alvorlige faktum at naturen (artsmangfoldet) globalt er i alvorlig krise.

Det som utløste min reaksjon er særlig hans uttalelse: «Næringslivet har lidd lenge nok…» og han viser til reisetid, stedvis køer, drivstofforbruk, tapte konkurranse-fortrinn og dårlig veistandard. Det mener jeg var en temmelig drøy, avslørende og fullstendig uriktig virkelighetsbeskrivelse. Min reaksjon går også på at han, som en høyprofilert kristenfolk- og KrF-representant, ikke synes å ha noen interesse av å ha et forsvarlig og anstendig syn på naturkrisa – altså skaperverket. Det undret og provoserte. Tenkte at kristenfolkets politiker-representanter burde stå i fremste rekke i kampen for skaperverket.

Så, i Fvn sist lørdag, fremføres igjen de samme utsagn og argumenter fra de 20 møtedeltakerne på Utsikten hotell hvor de tryglet om at motorveien må bygges.

Jeg er allment normalt kjent med norsk næringsliv og mener å ha tilstrekkelig kunnskap derom til å hevde at det opererer under nær optimale forhold og under noen av klodens mest velfungerende vilkår og er også velsignet med til dels stor inntjeningsevne. Jeg påstår ikke at de lever på «den grønne gren» – men det ligner. De har selvsagt uunngåelige utfordringer slik et næringsliv alltid har og må ha i et sunt konkurransemarked. Det er livets lov og naturens gang. De har stort sett fått det som de vil med hensyn til forbruk av natur og miljø gjennom mange tiår. Men, det er noe i det gamle uttrykket om at mye vil ha mer.

Jeg innrømmer at jeg ikke forstår at det fortsatt finnes noen som godtar slike naturangrep og forbruk av titalls mrd. kroner til et slikt veimonster bare for å kunne kjøre litt fortere.

Om bygging av motorveier bidrar til noen nevneverdig oppsving for næringslivet er forholdsvis lett å kommentere. For eksempel husker jeg godt da man for noen år siden planla å bygge ny firefeltsvei på E6 fra Minnesund, opp langs Mjøsa mot Hamar. Det var ikke akkurat mangel på advarsler fra næringslivets aktører om hvor ille det ville gå med næringslivet i regionen der om man ikke fikk denne motorveien. Så viste det seg, ganske så tydelig, i tiden etter at veien var bygget, at det ble ingen som helst oppsving eller ny-etableringer. Det sier seg vel egentlig selv – at det blir ikke mer næringsliv eller flere arbeidsplasser om man kan kjøre litt fortere. Det er bare en håpløs illusjon å tro på slikt. En annen side ved slike motorveier er brukerkostnadene. Vi vet at veibruksprisen vil bli svært høy og for mange vil det nok koste mer enn det smaker.

Som kjent for de fleste nå ble FNs naturavtale signert av 193 land, herunder Norge, i Montreal i desember 2022. Her forplikter landene hverandre til å blant annet stoppe nedbygging av natur. For eksempel skal områder der økosystemene er svekket, restaureres. Denne avtalen er altså intet mindre enn at naturen har fått sin egen Parisavtale. Det er naturlig i denne sammenheng å også nevne Miljødirektoratets oversikt over hva som er igjen av villmarkspreget natur i Norge. Oversikten fra 2018 viser at den er redusert til 11,5 prosent. Likedan er den inngrepsfrie naturen i Norge redusert med om lag 630 kvadratkilometer i perioden fra 2013 til 2018. Det er omfattende og faretruende habitatnedbryting. Likedan minnes om rapportene om at nær 30 prosent av verdens dyre- og plantearter kan forsvinne innen dette århundre, samt at klimaendringer og tap av leveområder kan utløse «kaskader av utryddelser».

Jeg innrømmer at jeg ikke forstår at det fortsatt finnes noen som godtar slike naturangrep og forbruk av titalls mrd. kroner til et slikt veimonster bare for å kunne kjøre litt fortere, når man vet hvor mange titusener dekar natur, arters habitater og biotoper osv. som går med til en slik brutal trafikkmaskin. Det bør rubriserer som uforstand og miljøkriminalitet og burde være totalforbudt. Antar at det kan stride blant annet mot Naturmangfoldloven og øvrig miljølovgivning samt mot våre «grønne skifte»-forpliktelser. Ekstra underlig er det når man vet at der knapt/ikke finnes trafikkavviklings-utfordringer på strekningen. Klodens og vår egen nasjons grønne skifte er tydeligvis ikke noe tema hos disse motorveiforkjemperne. Man mangler fullstendig motforestillingsevne/vilje, akkurat som den helt manglende konsekvensforståelsen. Det har aldri vært meningen at næringslivet skal være fritatt fra ansvarlighet i natur- og miljøsammenheng – altså i vårt grønne skifte.

Motorveiønsket fra denne gruppen i Kvinesdal finner jeg deprimerende og pinlig.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til debatt@fvn.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.