Svevestøv er helseskadelig. Derfor vedtok bystyret å iverksette gebyr for bruk av piggdekk for sesongen 2021-2022. Inntektene ble blant annet benyttet til panteordning for piggdekk og tiltak for å få flere til å sykle på vinteren. Resultatet av at flere valgte å kjøre piggfritt var mindre svevestøv langs veiene.

Sommeren 2022 vedtok bystyret å avvikle ordningen, men det krevde samtykke av Vegdirektoratet. Søknad om avvikling ble avslått og ordningen ble videreført med virkning fra 1.12. 2022.

Etter klage fra kommunen, innvilget Samferdselsdepartementet søknaden, men under forutsetning av at kommunen skulle sette i verk kompenserende tiltak.

I kommunedirektørens forslag til budsjett for 2024 ser vi konsekvensen av dette, det foreslås å sette av cirka 3 millioner kroner til kompenserende tiltak etter at piggdekkgebyret er fjernet. De kompenserende tiltakene er blant annet piggdekkpant og veirenhold.

Innføring av avgifter er sjeldent hyggelig, men noen ganger nødvendig. Og da er prinsippet om at forurenser betaler viktig. Hva er så resultatet av at et flertall i bystyret i 2022 vedtok å fjerne piggdekkgebyret? Jo, nå må de som kjører piggfritt og de som ikke kjører bil i det hele tatt, være med å ta regningen for de 25 prosent av bilene som kjører med piggdekk og forurenser lufta med svevestøv.

Erik Jortveit problematiserer i et leserinnlegg i Fvn om Vegdirektoratet/Statens vegvesen hadde hjemmel til å tilsidesette bystyrets vedtak om å fjerne piggdekkgebyret, og mener tydeligvis at det er urettferdig for de som betalte piggdekkgebyr siste vinter. For meg er det mer urettferdig at de som kjører piggfritt og de som ikke kjører bil i det hele tatt, skal betale for at piggdekkbrukere forurenser lufta.

God miljøpolitikk er å belønne de som tar miljøvennlige valg.