Hvis nei, hvorfor er ikke uriktig innbetalt avgift blitt tilbakebetalt?

Av saksdokumentene fremkommer at det ikke har vært så mye svevestøv at det skulle utløst en slik avgift. Samferdelsesdepartementet konkluderer i brev av 8. mars 2023 til Kristiansand kommune: «Det er ikke målt brudd på grenseverdiene de siste årene.»

Så hvorfor søkte våre miljø- og avgiftskåte politikere om, og fikk godkjent, en avgift på totalt sviktende grunnlag? «Alle» trodde jo at vår by hadde så høy forurensning at det måtte innføres piggdekkavgift for å få has på problemet.

For det andre: Bystyret vedtok 8. juni 2022 å avvikle avgiften. Først nesten tre måneder senere ble søknaden sendt til Vegdirektoratet, som kjapt avslo. Kommunen påklaget vedtaket. I denne klagen av 11. november 2022, før datoen for igangsettelse av avgiften for sesongen 2022/23 var igangsatt (1. desember), fremkommer at kommunen ville gjennomføre og innkreve avgiften kommende sesong, selv om departementet ga kommunen medhold i å gjennomføre bystyrets vedtak om opphevelse! Jeg lurer på hvem som hadde myndighet til en slik føydal holdning til et bystyrevedtak?

Deretter ble saken oversendt Samferdelsdepartementet, som 8. mars 2023 godkjente opphevelsen – og legger til grunn at kommunen kunne avvikle avgiften i tråd med nasjonalt piggdekkforbud fra 2. påskedag, altså 11. april 2023, ettersom kommunen selv hadde gitt grønt lys for videreføring for hele sesongen.

Jortveits spørsmål om tilbakebetaling synes derfor å kun gjelde i perioden 11. april til 17. april, som var datoen som Kristiansand kommune selv avsluttet avgiftsperioden.

Sakens to hovedspørsmål blir derfor:

  1. Hvorfor ble avgiften innført, ettersom det ikke på flere år var målt svevestøvverdier over fastsatte grenseverdier?

  2. Hvem i kommunen hadde myndighet til å be departementet om at avgiften ble gjennomført for sesongen 2022/23, på tvers av bystyrets vedtak 8. juni 2022 om avvikling av ordningen?