Coach, personlig trener og kostholdsveileder Tommy Utsogn (30) fra Øvrebø har skrevet dette innlegget. Coach, personlig trener og kostholdsveileder Tommy Utsogn (30) fra Øvrebø har skrevet dette innlegget. Foto: Privat

Gjør mer av det som gjør deg glad

Hvilke prioriteringer gjør du i livet ditt for å ivareta en god helse?

Har du noen gang tenkt over hva som er de viktigste tingene i livet ditt? Vil du ha en sunn og aktiv livsstil med energi, overskudd, gode vaner og oppleve mestring eller er det andre faktorer som er viktige for deg?

Vi alle er forskjellige og har ulike verdier og mål i livet. Det er viktig å være klar over egne verdier og leve i tråd med dem. Det kan være glede, frihet, være aktiv, være en tilstedeværende venn/far/mor osv. Du må bli kjent med deg selv og hva som er viktig for deg. Det er du som bestemmer veien videre.

Målsetting

Målet bør være i tråd med dine verdier. Sett deg gjerne ett kortsiktig og ett langsiktig mål. Eller du kan sette deg daglige, ukentlige og månedlige delmål på veien mot det endelige målet. Målet bør være realistisk, spesifikt, tidsbasert, målbart og noe som trigger deg når du tenker på det. Det kan være lurt å skrive ned i en bok eller ha symboler på mobilen eller andre plasser.

Foto: Privat

Om målsettingen din er å redusere vekta og legge om livsstilen, er det flere ting som spiller inn. Får du nok hvile? Har du for mye stress i livet? Spiser du nok næringsrik mat? Gjør du gode valg? Går du riktig vei eller ofte omveier på trening? Andre mål kan være for noen å bli flinkere på korte turer i skog og mark. Mens andre vil bli sterkere og pushe seg maks på styrketreningen. Lær deg å feile, men aldri gi deg på veien mot målet!

Spis deg glad

Visste du at kostholdet spiller en svært stor rolle for resultatet? Resultatet består av 20 prosent trening og 80 prosent kosthold. Det kan også ha en påvirkning på vår mentale helse. Dette kan øke energien og overskuddet i hverdagen.

Deilige proteinvafler. Foto: Privat

Gjør det enkelt og ta valg ut ifra matvarer som har mest mulig næring i seg. Tenk rene produkter. Kostholdet bør inneholde proteiner, fett og karbohydrater. Da kommer du nærmere målet du har satt deg. Dette gjelder både om målet er å ned i fettprosent eller opp i muskelmasse. Det å spise sunt trenger ikke å være kjedelig. Man kan lage kaker, smoothie, frapper, godteri m.m., som man kan unne seg med god samvittighet.

Tren deg glad

Trening og bevegelse er veldig viktig i hverdagen, både for en velfungerende kropp og et godt humør. Gjør det som du synes er gøy og utfordrende. Bruk den tiden du har til rådighet. Hjemme i stua, ute eller på treningssenteret. Om du har ti minutter eller en time, er dette en prioritering. Alt er bedre enn ingen ting. Jobb mot målet ditt og du vil aldri angre på en treningsøkt. Fysisk aktivitet øker livskvaliteten, bedrer selvbilde, bedre søvn, reduserer og forebygger angst/depresjoner. Det forebygger også ulike sykdommer.

Foto: Privat

Et riktig sammensatt kosthold kan gjør underverker på mange områder: Øke muskelmassen, redusere fettprosent, tilføre mer energi og overskudd, minke søtsug, bedre søvn, bedre psykisk helse, en sunnere og sterkere kropp.

Lev ditt liv i dag!