Arendal-bosatte Kjell Moan (58) har skrevet dette innlegget. Arendal-bosatte Kjell Moan (58) har skrevet dette innlegget. Foto: Palla

Viljen er en muskel som kan trenes

Det med vilje er rare greier.

«En målbevisst evne til å omsette tanker til handling. Evnen til å ta personlige beslutninger og å holde fast ved dem tross motgang.»

Og det er utrolig hva vi kan oppdrive av viljestyrke når det er noe vi vil oppnå.

Tenk bare på når du kjesker som verst og er ute etter sjokolade. Eller en som er tom for røyk…ai, ai, ai.

De (vi) går gjennom ild og vann for å få tak i det vi vil ha.

Og tenke bare på når vi er forelsket. Man er både er villig til å gjøre og finne seg i mye.

Bare motivasjonen er god nok, og belønningen er riktig, gjør vi hva som helst.

Så lenge belønningen er en form for behag. Som å dempe røyk- eller sjokoladesuget. Eller treffe den utkårede…

Når det kommer til livsstilsendringer som f.eks. trening er det verre. Belønningen er jo åpenbar, men likevel blir det plutselig vanskelig. Fordi veien til lykke er det som er selve utfordringen.

Veien til målet er lang og tornefull, og vi er nå en gang skapt slik fra naturens side at det kroppen opplever som ubehagelig eller tungvint, slutter vi med.

Det er en autonom reaksjon som er ganske smart, egentlig. Smerte betyr jo at noe er galt og det etter all sannsynlighet er veldig lurt å slutte med det en driver med.

Og det er her viljen kommer inn. Den som teller. Den som må hentes frem når det ubehagelig. Den som adler deg. Og snakker vi ikke også litt om selvkontroll?

For når vi snakker om trening, er et ikke den farlige smerten vi snakker om. Det er viljen til å fortsette selv om det en driver med er ubehagelig vondt og kan oppfattes som meningsløs der og da.

Evnen til å omsette viljen til praksis kan en kalle viljestyrke. Og den kan trenes. Og jo mer du trener den, jo bedre blir du til å bruke den.

Hvordan trene viljestyrken:

  1. Sett deg et mål som er oppnåelig. Ikke enkelt, men likevel innen rekkevidde.
  2. Fokuser på veien til målet. Klarte du bare 1 km I stedet for 2 på den første joggeturene, så belønn deg selv for at du klarte det. Så lenge du gjorde så godt du kunne.
  3. Belønn deg selv, men først etter du har nådd målet. Altså, ikke spis kaken før du har fullført.
  4. Legg til rette for deg selv. Når vet du at det passer, og når er du mest opplagt?
  5. Identifiser de faktorene som hjalp deg til å nå målet, og bruk de samme seinere.
  6. Fullfør det du begynner på
  7.  

Ja ja, en liten spøk der på slutten, men poenget er at viljen kan betraktes som en muskel. Altså kan den trenes den også 

Les flere innlegg av Kjell Moan her