— Barn står i kø for å se filmer fra Danmark og Nederland. Men vi trenger filmer fra Norge også, sier Bianca Boege.

Hun er sammen med Hilde Hagerup plukket ut som en av fire deltakere til NFI:LAB Juniors manusverksted, som har sin første samling under Barnefilmfestivalen i Kristiansand. Målet med verkstedet er å utvikle originale samtidsfortellinger for barn. I Nederland, som har en lang tradisjon for å lage gode barnefilmer, har de en lignende ordning, som fungerer veldig godt.

— Originalskrevne barnefilmer trenger incentiv og initiativ fra organisasjoner som NFI. Barn trenger nye historier, som oss voksne. Vi får originalfilmer. Da bør barna også få det, sier Tone Johnsen, som er en av veilederne på verkstedet.- Barn trenger filmer som forholder seg til deres univers, og barndommen forandrer seg med årene, sier Hagerup.

Norsk «karate kid»

Hagerup og Boege har jobbet sammen på flere prosjekter tidligere, blant annet en filmatisering av Hagerups første bok i serien «Spøkelsene på Frostøy». Nå skriver de på et manus de har kalt «TONDO», basert på taekwondo-miljøet. De forteller at tondo er en krysning mellom taekwondo og sumobryting, men med mer spark og høyere skrik.

— Det blir som en norsk «karate kid» for barn, humrer Boege.

Sammen med de tre øvrige verkstedsdeltakerne, Arild Tryggestad, Andrea Eckerbom og Endre Lund Eriksen, skal Boege og Hagerup møtes igjen i november og desember for å utvikle manusene videre. På nyåret er forhåpentligvis alle de fire prosjektene klare til å gå inn i manusutviklingsordningen hos NFI.

— Vi har tatt initiativ til dette verkstedet, for vi har hatt et langt samarbeid med NFI under Barnefilmfestivalen. Flere nye prosjekter har blitt til her, både spillefilm, kortfilm og tv-serier. Det er flott med filmatiserte klassikere fra Anne-Cath. Vestly og Astrid Lindgren. De var moderne da de kom, men unger i dag trenger historier fra sin tid, sier festivalsjef Danckert Monrad-Krohn.

Fremtidig kinopublikum

Barnefilmer er vanligvis blant de best besøkte filmene i løpet av et år. Kinodirektør Kim Skarning Andersen mener derfor manusverkstedet for barnefilmskapere er utrolig viktig.

— Barnefilmer kan ha tre ganger så mye publikum som andre filmer, og norske originalskrevne barnefilmer er suksesser. Og det kommende kinopublikummet er barn, og vi rekrutterer dermed et nytt kinopublikum. Jeg skulle ønske flere barnefilmer, og håper vi ser disse fire igjen her om noen år, sier kinosjefen, som også er styreleder for Barnefilmfestivalen.

— Det å lage barnefilm har kanskje vært uglesett tidligere. Deler av bransjen vil satse mindre på det, mens kinobransjen vil satse mer på det. Kunst for barn har ikke gitt den samme anerkjennelsen som kunst for voksen. Jeg håper og tror at både regjeringen og bransjen kan støtte opp om originalskrevne barnefilmer, sier Skarning Andersen.

- Mindre prestisje i å lage barnefilm

Martin Miehe-Renard har laget Barnefilmfestivalens åpningsfilm «Oppdrag MGP Junior». Den danske regissøren mener filmskapere må ta barna på alvor.

— Det er mindre prestisje i å lage barnefilm i Danmark også, sier regissøren, da han får høre kinodirektør Kim Skarning Andersens uttalelser om at norske barnefilmskapere tidligere har vært uglesett.

— Hvorfor er det slik?

— Jeg aner ikke. Jeg vet rett og slett ikke. Jeg har laget fem barnefilmer tidligere, og vil gjerne lage en voksenfilm. Men det viktigste er at jeg vil fortelle en historie, sier Miehe-Renard.

Den erfarne danske regissøren mener at det yngste publikummet må få en blanding av gamle klassikere og nye originale filmer.

— En film må gjerne være underholdende, men for å være komplett må publikum lære noe. Og da kan man ikke bare bruke klassikerne, for verden forandrer seg. Vi må fortelle historiene som handler om det. Og barna må tas alvorlig, sier han.