KRISTIANSAND : Foreligger de ikke før 18.mai, vil tingretten oppløse selskapet med tvang.

Også 31. august i fjor ble det avsagt kjennelse om tvangsoppløsning av Penelope Film. Den gangen skjedde det fordi revisoren i PricewaterhouseCoopers trakk seg, og filmskaperne ikke klarte å skaffe en ny i tide. Og det var med hårfin margin at styreleder Odd Hynnekleiv klarte å redde selskapet fra konkurs under skiftesamlingen i Kristiansand tingrett i oktober.

Øyvind Soltveit i kristiansandsfirmaet Revisoren.no har nå påtatt seg revisjonsoppdraget for selskapet som sliter hardt etter storsatsingen på barnevandrerfilmen Yohan. Revisoren har ennå ikke avlagt revisjonsberetning for 2010 til Brønnøysundregistrene.— Det er svært lite som gjenstår før selskapet kan sende inn årsregnskap, sier Soltveit til Fædrelandsvennen. Han sier det er formelle detaljer som gjenstår, men ønsker ikke å utdype hva det dreier seg om.

— Det er regnskapstekniske forhold, sier han.

Overskredet frist

Revisoren.no ble engasjert av Penelope Film 23. september i fjor, og da var fristen for innsending av 2010-regnskapene allerede overskredet med nesten en måned. 1. april er fristen Brønnøysundregistrene setter for varsel om tvangsoppløsning, og et slikt ble sendt ut fredag i forrige uke.— Selskapet ble forsinket etter problemene i fjor høst, og en del forhold rundt regnskapene ble derfor skadelidende. Men dette er stort sett tatt igjen, sier Soltveit.

- Klarer dere å holde fristen 18. mai?

— Alt tyder på at selskapet klarer det.

KOSTBAR: Barnevandrerfilmen Yohan kostet 42 millioner kroner å produsere, og gikk ikke på langt nær så bra som filmskaperne hadde håpet på.

Det kristiansandsbaserte selskapet Penelope Film AS ble etablert i 1980, og drives av ekteparet Odd og Grete Hynnekleiv. De står bak over 40 film— og tv-produksjoner, og var fram til for et par år siden mest kjent for Kamilla og Tyven-filmene.Med Yohan, som hadde premiere 26. mars 2010, laget Penelope Film tidenes dyreste norske familiefilm. De budsjetterte 35 millionene ble til 42 millioner kroner, og selskapet skylder penger til en rekke bidragsytere. Blant annet gikk investeringsselskapet Barnevandrerne, bestående av bl.a Cultiva, Gallion Sørlandets Etablererfond, Axion Norway og en rekke deleiere inn med til sammen 8,8 millioner kroner. De ble stilt i utsikt å få pengene tilbake når filmen hadde spilt inn 15 millioner kroner, men anser i dag hele beløpet som tapt. Målet for å gå i balanse skal ha vært 220.000 solgte billetter, men filmen ble i 2010 bare sett av 123.000 publikummere.

Revisor advarte

I 2009 hadde selskapet 32 millioner kroner i gjeld, og balanseførte 31 millioner i filmrettigheter. Allerede da blinket de røde lysene:— Verdiene av rettighetene de har oppført i balansen er etter vår oppfatning større enn inntektsstrømmen de vil generere, skrev revisoren fra PricewaterhouseCoopers.

På spørsmål om hvorfor han ønsker å ta oppdraget for Penelope Film til tros for at et velrenommert revisjonsselskap trakk seg, svarer Øyvind Soltveit at han gjorde grundige undersøkelser på forhånd.

— Vurderingene om å påta oss oppdraget ble gjort i samarbeid med forrige revisor hos PricewaterhouseCoopers, slik at vi fikk innhentet informasjonen vi trengte.

- Men er regnskapene for 2010 nå i orden?

— Revisjonsberetningen vil vise hva vi har gjort av eventuelle funn, og før den foreligger, er det ikke riktig å uttale meg, sier han.

Ekteparet Odd og Grete Hynnekleiv deltar i dag på et økonomikurs i regi av Sørnorsk filmsenter, og har ikke besvart Fædrelandsvennens henvendelse.