OSLO: Kristopher Schau og programmet «De 7 dødssyndene» har blitt boikottet av flere annonsører, på den kristne avisen Norge i dags oppfordring.

Flere selskaper ønsker ikke lenger å ha sine reklamer i forbindelse med programmet som blir vist på TV2. LES: Skyr "De 7 dødssynder"

Så langt har 20 annonsører trukket seg fra TV2-programmet, melder TV2. Men ikke alle synes boikotten er en god idé.

LES OGSÅ: Schau får støtte av redaktør Selbekk

— Det satte fokus på viktige ting når det gjelder samfunnsutviklinga – om grådighet, materialismen og egoismen. Det er flere ting her som jeg kunne brukt i mine egne prekener, sier tidligere pastor i Filadelfia Kristiansand, Egil Svartdahl etter å ha sett programmet til Dagbladet.no.

Han mener likevel at programserien kommer med flere feilaktige påstander som er lite heldige.

Feilaktige påstander

  • Samtidig presenterte de en del påstander om kristen tro som var syltynne og feilaktige. Og et begrep som dødssynd opererer ikke den protestantiske kirken med i det hele tatt. Det er synd hvis myter om kirken og troen får feste seg hos folk, sier Svartdahl.

- Boikotten blir feil

Svartdahl mener boikotten av annonsørene til «De 7 dødssyndene» blir feil.

— Det var helt klart en strategisk bommert. Om man er uenig i noe, skal man ikke starte aksjoner som bare bidrar til mer oppmerksomhet, sier han.

Må stille spørsmål

Isabella Leroy, kjent fra "Idol" synes programmet er kjempebra og har tenkt å få med seg alle episodene. Hun er personlig kristen og mener at de som møter programmet med boikott viser redsel.

  • Man må huske at det er tro det er snakk om, ikke viten. Folk må få lov til å stille spørsmål, det er helt naturlig. De som møter programmet med såpass sterke reaksjoner og argumenter viser redsel. Om man vil se på «De 7 dødssyndene» er opp til hver enkelt, og de som ikke liker det står jo fritt til å slå av, sier Leroy til Dagbladet.no.