OSLO: Kristopher Schau og programmet «De 7 dødssyndene» har blitt boikottet av flere annonsører, på den kristne avisen Norge i dags oppfordring.
Flere selskaper ønsker ikke lenger å ha sine reklamer i forbindelse med programmet som blir vist på TV2. LES: Skyr "De 7 dødssynder"
Så langt har 20 annonsører trukket seg fra TV2-programmet, melder TV2. Men ikke alle synes boikotten er en god idé.
LES OGSÅ: Schau får støtte av redaktør Selbekk
— Det satte fokus på viktige ting når det gjelder samfunnsutviklinga – om grådighet, materialismen og egoismen. Det er flere ting her som jeg kunne brukt i mine egne prekener, sier tidligere pastor i Filadelfia Kristiansand, Egil Svartdahl etter å ha sett programmet til Dagbladet.no.
Han mener likevel at programserien kommer med flere feilaktige påstander som er lite heldige.
Feilaktige påstander
Samtidig presenterte de en del påstander om kristen tro som var syltynne og feilaktige. Og et begrep som dødssynd opererer ikke den protestantiske kirken med i det hele tatt. Det er synd hvis myter om kirken og troen får feste seg hos folk, sier Svartdahl.
- Boikotten blir feil
Svartdahl mener boikotten av annonsørene til «De 7 dødssyndene» blir feil.
— Det var helt klart en strategisk bommert. Om man er uenig i noe, skal man ikke starte aksjoner som bare bidrar til mer oppmerksomhet, sier han.
Må stille spørsmål
Isabella Leroy, kjent fra "Idol" synes programmet er kjempebra og har tenkt å få med seg alle episodene. Hun er personlig kristen og mener at de som møter programmet med boikott viser redsel.
Man må huske at det er tro det er snakk om, ikke viten. Folk må få lov til å stille spørsmål, det er helt naturlig. De som møter programmet med såpass sterke reaksjoner og argumenter viser redsel. Om man vil se på «De 7 dødssyndene» er opp til hver enkelt, og de som ikke liker det står jo fritt til å slå av, sier Leroy til Dagbladet.no.