KRISTIANSAND/BERGEN: Trygve Holtskog er konsernsjef i Expert. Elektrokjeden var ikke av de første annonsørene som trakk seg, men onsdag bestemte Expert seg for at også de vil markere avstand til det kontroversielle TV 2-programmet «De syv dødssyndene».

Fra nå av ønsker ikke Expert å ha sine reklamer i forbindelse med programmet. Holtskog begrunner dette med at selskapet ikke ønsker å bli assosiert med et program som så mange reagerer negativt på.

— Jeg har selv ikke sett dette programmet, men forstått at mange reagerer på det. Ut fra vår profil er det ikke naturlig at vi har våre annonser i nærheten av dette programmet, sier Trygve Holtskog til Vårt Land.

Disney sier også nei

Annonsørene forsvinner stadig fra serien «De syv dødssyndene». I tillegg til Expert, har tidligere Opplysningen 1881, og byggevarekjeden Maxbo gitt beskjed at de ikke ønsker annonser i tilknytning til programmet der Kristopher Schau begår de sju dødssyndene.

I ettermiddag ble det også kjent at Disney blir den fjerde i rekken av annonsører som ikke vil ha reklame i sammenheng med TV 2-programmet.

– En annonse for Jungelboken er blitt vist en gang uten vår viten i nevnte program. Vårt mediebyrå Carat har på vår oppfordring bekreftet at dette ikke vil skje igjen, heter det i en e-post fra administrerende direktør i Disney, Espen Solberg, som er brakt videre av Kristelig Pressekontor.

Negative reaksjoner

TV 2s informasjonssjef, Marianne Røiseland, sier til Vårt Land at det ikke er helt uvanlig at annonsører har oppfatninger om hva slags program de ønsker at deres annonser skal plasseres i, så dette tar TV 2 forholdsvis rolig.

Det er den kristne avisen Norge I DAG som har oppfordret sine lesere til å reagere overfor selskaper som annonserer i tilknytning til programmene.