— Vår samlede vurdering er at omorganiseringen har medført en svekkelse av operasatsingen i Agder, og at operaproduksjonen må styrkes for at virksomheten skal forsvare sin status som regionopera for Sørlandet, står det i den ferske rapporten fra Telemarksforskning.

I 2011 ble Opera Sør oppløst som en egen stiftelse, og inkludert i fusjonen på Kilden sammen med Kristiansand Symfoniorkester og Agder Teater. En direkte konsekvens av fusjonen var at midler fra Kulturdepartementet ikke lenger gikk rett til Opera Sør som en egen aktør, men til Kilden.

Les hva kulturredaktør Karen Kristine Blågestad mener om saken.

Fusjon

Daglig leder i Opera Sør, Frøydis Emilie Lind. Foto: Anette Os

Men daglig leder i Opera Sør, Frøydis Emilie Lind, er ikke helt enig i rapportens konklusjon. Hun mener Kilden vil bidra til å styrke operatilbudet for Opera Sør fremover.— På et generelt grunnlag synes jeg ikke fusjonen har svekket operatilbudet på Sørlandet. Men det har gått to år siden den siste profesjonelle, sceniske oppsetningen fra Opera Sør, og det har mange lagt merke til. Men Kilden har styrket mulighetene til Opera Sør fremover, i kraft av profesjonalitet, fagkompetanse og ikke minst et orkester som ønsker å spille opera, mener Lind.

Konsertversjoner

"Rigoletto" ble spilt i konsertversjon på Kilden i 2015. Foto: Thomas Hegna

I rapporten står det at fusjonen har ført til at de store fullproduksjonene har uteblitt de siste årene, til fordel for «rimelige konsertversjoner».— Kilden har siden 2014, med unntak av Gisle Kverndokks kammeropera «Påske», ikke prioritert å sette opp fullskala operaoppsetninger, og har i stedet valgt å erstatte disse med mindre konstnadskrevende prosjekter, som foreksempel en konsertant utgave av «Rigoletto» i 2015. — Konsertante operaer er etter mitt syn ikke på noen som helst måte en fullverdig operaoppsetning. Altså, det er en konsert. Det er nesten det motsatte av å gjøre opera, sier en anonym informant i forskningsrapporten.

Lind mener konsertversjoner er et greit alternativ, men langt ifra ideelt.

— Vår konsertversjon av «Rigoletto» var et kompromiss. Det måtte bli en konsertversjon eller ingenting. Vi mener det var et svært godt alternativ og tilbakemeldingene fra publikum var usedvanlig gode, men vi vil ikke ha konsertversjoner som malen for operaproduksjoner fremover. Likevel har vi forståelse for at en fullproduksjon er dyrt, da det fort kan koste mellom 6 til 8 millioner kroner, så vi vil nok også i fremtiden tilby konsertversjoner av og til, sier Lind.

Opera-satsing

Administrerende direktør på Kilden, Hans Antonsen, sier at Kilden skal satse mer på opera fremover. Foto: Kristian Hole

Fra 2010 til 2012 hadde Kilden øremerket fem prosent av midlene til Opera Sør, noe som tilsvarer rundt 5 til 6 millioner kroner. Administrerende direktør på Kilden, Hans Antonsen, mener det er vanskelig å si hvor mye av midlene som går til Opera Sør i dag.— Vi har ikke en øremerket tildeling lengre. Nå er alt en pengesekk, og i flere av tilfellene deles pengene ut til samarbeidsprosjekter hvor flere aktører er involvert, sier Antonsen.

— Skal Kilden satse mer på opera fremover?

— Det er for tidlig å si konkret hvor mange oppsetninger det blir årlig, men det skal bli mer opera på programmet fremover. Nå er vi i gang med fullskala-produksjoner fra høsten igjen, og da er vi tilbake på sporet. Opera er en viktig del av Kilden, og det vil det være fremover, forteller Antonsen.

«Figaros Bryllup»

I september er det klart for den første storproduksjonen fra Opera Sør siden «Carmen» i 2013. — I år kan vi glede oss over at vi skal sette opp «Figaros Bryllup» i september, med totalt åtte forestillinger, sier Lind.

— Er du fornøyd med å sette opp én stor produksjon i år?

— Jeg vil alltid være en forkjemper for å få til flere operaproduksjoner. Ideelt sett skulle vi hatt en stor produksjon, og en mindre kammeropera-oppsetning hvert år, i tillegg til en større operakonsert, mener Lind.

Annethvert år

Styrelederen i foreningen Operaens Venner, Ragnhild Aas, mener det går for lang tid mellom storproduksjonene i Kilden.

— Det kan ikke gå tre år mellom hver storproduksjon, det er rett og slett for lite. Det burde minst ha blitt produsert en annethvert år, mener Aas.

Fædrelandsvennens teater- og konsertanmelder, Emil Otto Syvertsen, er ikke enig i kritikken fra Telemarksforskning.

— Som kritiker har jeg ikke merket noe forskjell på kvaliteten på produksjonene før og etter fusjonen i 2011. Selv om det kan sies at en konsertversjon ikke er en fullverdig oppsetning, var «Rigoletto» en bra oppsetning som fungerte utrolig godt. Det skal også nevnes at Opera Sør ikke alltid hadde en årlig oppsetning før fusjonen, sier Syvertsen.