— Jeg kjenner jo ikke hele søkerlisten, men av de som nå er offentlige må det være lov å beklage at kvinnene glimrer med sitt fravær. Det er synd med tanke på mangfoldet, for det er mye topptunge, mannsstyrte institusjoner i kulturlivet, sier Ellen Horn.

Fædrelandsvennen treffer henne i Arendal der hun er i forbindelse med forestillingen «Natten er dagens mor». Horn er avtroppende teatersjef for Riksteatret og er tidligere styreleder i Cultiva som var med på å bidra til å etablere Kilden. Derfor har Fædrelandsvennen bedt om hennes tanker rundt Kildens fremtid.

Kun menn

Kilden åpnet dørene i januar 2012 med både Kristiansand Symfoniorkester, Agder Teater og Opera Sør under samme tak. Kildens direktør skal blant annet lede samarbeidet mellom disse institusjonene. I løpet av året går Bentein Baardson av som direktør, og i løpet av høsten skal en ny direktør være ansatt.

Forrige uke presenterte Kildens styre søkerlisten. Alle de fem søkerne er menn.— Det er for mange kvinner som tenker at en slik jobb er for stor for meg. Å være toppleder er attraktivt, og jeg er helt sikker på at det finnes kvalifiserte kvinner til stillingen. Det er helt uholdbart at det kun er menn på søkerlisten, svarer Horn på spørsmål om hvorfor ikke kvinnene søker.

- Hvordan har diner erfaringer som kvinnelig toppleder vært?

— Jeg er meg og har min måte som jeg liker å lede på. Jeg har sett på meg selv som en Kirsten Giftekniv som får gode krefter til å samarbeide. Man må bygge gode lag, og man må være opptatt av strategi. Noen synes at strategi er et skremmende ord i kulturlivet. Jeg mener at det er en forutsetning når man leder hus som Riksteateret og Kilden at man jobber systematisk med hvordan man når ut til publikum og hvordan man forvalter ressursene man har til rådighet.

- Må være kulturinteressert

— Må en ny direktør ha en kunstnerisk bakgrunn?

— Jeg mener at det ikke er nødvendig, Men man må være interessert i kultur. Man må kunne få de kunstneriske lederne til å spille på lag, og skape dynamikk. Men så er det noe som heter jo flere kokker, jo mere søl, og det kan være utfordrende når man skal lede flere sterke personligheter.

- Hvordan leder man sterke personligheter?

— Man må ha respekt for fagkunnskapen, og så må man oppmuntre til samarbeid. Man kan ikke være redd for et lettantennelig arbeidsmiljø. Det er bra med debatt. Teater er konflikt. Kultur er konflikt. Men man så må kunne komme til enighet og se fremover.

Vil inn i Kilden

- Har du noen tanker om hva Kilden bør være i fremtiden?

— Det tror jeg ikke at jeg skal legge meg for mye opp i, men jeg vil si at det har vært en utfordring for Riksteatret å komme inn i Kilden, og jeg håper at den nye toppsjefen ser viktigheten av et mangfoldig repertoar. Mye av det seriøse repertoaret vi har tilbudt har vært vanskelig å få plass til.Dette skyldes delvis at Kilden har hatt en tett produksjonsplan, og at det ikke har vært kapasitet til Riksteaterets forestillinger.

Men i 2015 har det vært en bedring. Riksteatret har vært en gang på besøk allerede, og kommer tre ganger til denne våren.