— Det var den beste dagen i livet mitt, sier Debrah Scarlett, om Norges nasjonaldag for snart to uker siden. Da fremførte hun Grand Prix-låten «A Monster Like Me» i Wiens operahus - helga før den store finalen.

Duettpartner Kjetil Mørland er enig i at finaleukas høydepunkt var å bli invitert til å synge da statsoperaen i den østerrikske hovedstaden arrangerte matineen «Pop meets opera». I tillegg til fem av de øvrige GP-artistene, sto blant andre Plácido Domingo og Juan Diego Flórez på plakaten i ærverdige Wiener Staatsoper. — Det å få spille låten vår der, akustisk - med strykekvartett, og dele scene med noen av de store operastjernene i verden, var helt magisk. Og det er en god bekreftelse for låten at de følte den kunne fungere i en sånn setting, sier Grimstad-artisten.

Naturlig

Duoen endte på 8. plass i den internasjonale finalen forrige helg. Nå er de tilbake i Oslo, og møter Fædrelandsvennen på Café Sør på Youngstorget - like ved Mørlands studio i hovedstaden.

Håpet vårt i utgangspunktet var å komme til finalen. Deretter var det topp 10 som var målet. Det klarte vi med glans - Hvordan opplevde dere finalen?

— Det føltes veldig naturlig. Jeg kjente at det er der jeg vil være. På scenen, sier Scarlett, som mener den siste og avgjørende opptredenen var duoens beste under oppholdet i Wien.

- Hvordan ble dere påvirket av styret rundt? 16.000 i salen og et par hundre millioner foran skjermen?

— Det høres kanskje rart ut, men jeg har bare vært fokusert på meg selv og musikken. Og det har vært godt å være sammen med Kjetil, som er veldig jordnær og like rolig som meg selv. Jeg fikk aldri en følelse av at noen nærmet seg et panikkanfall, sier Scarlett.

- Er dere fornøyde med åttendeplassen?

— Absolutt. Håpet vårt i utgangspunktet var å komme til finalen. Deretter var det topp 10 som var målet. Det klarte vi med glans, sier Mørland.

Debrah Scarlett og Kjetil Mørland tilbake i Norge og Oslo etter Eurovision-deltakelsen i Wien. Foto: Siv Dolmen

Nytt materialeI Norge ble finalen sett av nærmere 1,7 millioner mennesker. Duoen mener det er et surrealistisk tall som det er umulig å forholde seg til.

— Men det er kjempepositivt at det er så stor interesse for oss og Eurovision generelt. Vi følte at vi allerede hadde vunnet etter den norske finalen og var opptatt av å representere Norge på en hederlig måte. Man kan ikke tillate seg å tenke at det kan gå dårlig, man må ha positive tanker hele tida, sier Mørland.

Før Mørland og Scarlett gikk på scenen under finalen mottok førstnevnte den såkalte komposisjonsprisen, som stemmes frem av alle låtskriverne i konkurransen. Det var vel så stort for ham som selve finaleopptredenen.— Det betydde mye, og da ga meg en skikkelig «boost» før vi skulle synge, sier han, og forteller at han knyttet en rekke kontakter under finaleuka, både blant artister og låtskrivere. Det håper han kan gi ham muligheter til å skrive musikk for andre, i tillegg til å ha en egen artistkarriere.

Jeg var litt skeptisk til om formatet var riktig for meg som artist, men kom frem til at låten er noe jeg står for og ville utgitt uansett. Mørland er for tiden i studio og håper å gjøre nytt materiale tilgjengelig over sommeren.

— Jeg har mange låter på gang og håper å få ut et album i løpet av høsten. Noe av det blir mer upbeat enn «Monster Like Me», og noe er i den samme melankolske gata, sier han.

Scarlett holder på med sitt eget soloprosjekt, som hun beskriver som «en blanding av soul, jazz og klassisk, og med en skandinavisk melankolsk rød tråd».

Konserter

Men før det er tid for nye utgivelser, skal duoen gjøre en rekke opptredener sammen i sommer, hvor deres to solokarrierer smeltes sammen til én konsert. De mener at kjemien mellom dem har vokst på scenen de siste ukene.

— Vi er blitt gode venner og har opplevd mye på kort tid. Vi har vokst sammen på veien. Når man deler gode opplevelser så kommer man nærmere hverandre, og den kjemien har smittet over til scenen, sier Mørland. - Og hvordan skal dere unngå å bare bli forbundet med Grand Prix fremover?

- Jeg gikk runden før vi begynte på dette. Jeg var litt skeptisk til om formatet var riktig for meg som artist, men kom frem til at låten er noe jeg står for og ville utgitt uansett. Derfor ble det feil å dømme plattformen. Jeg ville utfordre konseptet med en låt som ikke er typisk MGP, og det synes jeg vi gjorde. Så får vi se fremover, om publikum klarer å løsrive seg fra båsen Grand Prix, sier sørlendingen.