KRISTIANSAND: — Dette var en helt klokkeklar forutsetning da vi kom inn på statsbudsjettet i 2006, og det gjelder selvsagt fremdeles, sier festivalsjef Svein Inge Olsen i Protestfestivalen.

Han har i hele høst hardnakket hevdet at Protestfestivalen er avhengig av forutsigbar støtte fra Kristiansand kommune, dette for å være sikret forlengelse av statsstøtten festivalen fikk fra 2006 av.

Det var på denne bakgrunnen Protestfestivalen ble eneste festival med egen post på kommunebudsjettet for to uker siden med 200.000 kroner. De andre festivalene, deriblant Punkt som også får statsstøtte i tillegg til EU-midler, er henvist til å søke fra kommunens samlede festivalpott på en million kroner.

Protestfestivalen er innvilget 299.000 kroner i støtte fra Norsk Kulturråd for 2013. ## Feil saksbehandler

Fædrelandsvennen skrev onsdag om e-post-utvekslingen mellom Hege Boman Grundekjøn og seniorrådgiver Per Einar Brænden i Norsk Kulturråd. Førstnevntes e-post hvor hun spurte om det var tilfelle at festivalen er avhengig av kommunal støtte for å få statsstøtte ble besvart bekreftende av Brænden.

"Det er en forutsetning at man mottar offentlige tilskudd fra egen region. Å være fast mottaker er ikke et eksplisitt krav så lenge det ikke søkes flerårig tilskudd fra oss – men det vil alltid ansees som en fordel å være det" , skriver Brænden.

Men nå sier Brænden dette:

— Spørsmålet ble rettet til feil saksbehandler, for jeg svarte som om dette gjaldt musikkfestivaler som jeg er seniorrådgiver for. Protestfestivalen kommer inn under en annen post, nemlig tildelinger til "Andre formål" og da som et tverrkulturelt arrangement. Der er det andre retningslinjer som gjelder, sier Brænden.

— Men hvorfor kom denne eposten til deg?

— Den har blitt sendt videre til meg internt i Kulturrådet, sier Brænden.

Andre retningslinjer

Det er Mariann Komissar i Kulturrådet som steller med tildelingene til "Andre formål". I et intervju med Kultmag, (magasin for kreative næringer og opplevelsesøkonomi) nr 10 som nylig kom ut, forteller hun at kravene til kommunal støtte for denne posten er mindre spesifikke. Dette bekrefter hun også overfor Fædrelandsvennen:

— Protestfestivalen ville fått penger for 2013 uansett, men fra og med neste år er de flyttet til en ny post. Her er retningslinjene annerledes, sier hun og henviser til kulturrådets nettsider.

Her heter det om bevilgninger under denne ordningen:

"Kulturrådet fullfinansierer normalt ikke prosjekter, og det forutsettes at søker budsjetterer med andre finansieringskilder. For denne ordningen kan Kulturrådet normalt støtte inntil 50 % av prosjektets totalkostnad."

— Det settes altså ikke noe krav til hvor fra resten av finansieringen kommer, sier seniorrådgiver Komissar, samtidig som hun tar forbehold om at fagutvalget i tillegg må utøve skjønn i hvert enkelt tilfelle.

Marianne Olsen som er leder av faglig utvalg for rom for kunst og andre formål i Norsk Kulturråd, bekrefter Komissars fremstilling av saken.

Var sant i 2006

Dette gjør imidlertid ikke inntrykk på Protestfestival-sjef Svein Inge Olsen.

— Jeg tør ikke stole på dette. Forutsetningen da vi fikk statsstøtten var helt tydelig, nemlig at vi bare kunne glemme statsstøtte uten kommunal tildeling. Dette var beskjeden vi fikk fra Gry Helen Molvær Grimstad (KrF) i Stortingets kulturkomite, sier Olsen.

Gry Helen Molvær Grimstad bekrefter at dette var tilfelle i 2006

— Det er riktig at det fantes faste prosentsatser for hvor mye kommunal og fylkeskommunal støtte som måtte være sikret før en festival kunne legges inn på statsbudsjettet. Nå er det en annen måte å fordele disse pengene på. Etter dette har nemlig Kulturrådet blitt delegert myndighet av Kulturdepartementet til å fordele midlene, men hvilke kriterier de der deles ut etter kjenner jeg ikke til, sier Molvær Grimstad.

– Uprofesjonell festival

Norsk Forfattersentrums Ingvild Herzogmener Protestfestivalen er "lite profesjonell" og "lite etisk". Festivalsjef Olsen svarer med å kalle henne firkantet.

— Det virker som om Protestfestivalen har en teori om at forfattere ikke trenger å få betalt. Det oppfatter vi som lite etisk og lite profesjonelt, sier Ingvild Herzog.

Daglig leder i Norsk Forfattersentrum forteller at hun hvert år får henvendelser fra forfattere som har opptrådt på Protestfestivalen, og som har vansker med å få honorar for dette. Norsk Forfattersentrum er forfatternes interesseorganisasjon på landsbasis, og Herzog har flere ganger tatt kontakt med Protestfestivalen for å få dem til å utbetale honorar etter Forfattersentrums tariffsatser.

— De gir seg hvis vi legger press på dem, men i utgangspunktet er holdningen at forfatterne bør kunne jobbe gratis for dem. Dette er den eneste festivalen jeg kjenner til hvor dette er tilfelle. De har blitt såpass store nå at dette ikke burde være et problem, sier Herzog.

Hun forteller at forfattere gjerne ikke forstår før etter at de har sagt ja til oppdraget at de ikke er tiltenkt noe honorar.

— Da stiller de likevel for å være greie, og for mange er dette også en kul festival å være med på. Men det er ingen grunn til at forfattere ikke skal lønnes på lik linje med andre, og vi opplever at det er overraskende vanskelig å få gehør for dette hos Protestfestivalen, sier Herzog.

Hun viser ellers til Norsk Forfattersentrums medlemsfond, hvor også Protestfestivalen har adgang til å søke midler til arrangementet.

— Det er så enkelt som at vi må ta tæring etter næring. Det ligger ingen uvilje bak dette, men vi har ikke de pengene. Hvis de skal være så firkanta må vi bare droppe å ha bøker på Protestfestivalen. Vi hadde tenkt å arrangere en bokfestival som del av Protestfestivalen, men det blir det jo ikke noe av nå. Dette går ut over forfatterne selv, svarer festivalsjef Olsen.