KRISTIANSAND: Allerede klokken 07.00 var de første U2llingene på plass fremst i køen utenfor Narvesen på Markens. En time senere åpnet kiosken. Aller fremst stod Frode Hansen, med selvsikkert smil og enorm tro på billetter til Valle Hovin 31. juli.— Jeg fryser gjerne et par timer om mårran når gevinsten er billetter til U2, smilte Hansen tre minutter før salget startet klokken 10.00. Da hadde han allerede stått bom stille i tre timer mellom pastillesker, manneblader og tippekuponger. Utenfor kiosken er køen allerede blitt over 50 meter lang. «I want to run, i want to hide»

— Jeg tror alle i køen skal få billetter. Dersom spådommene slår til, at alle 40.000 billettene blir solgt ut i løpet av én time, så skal jeg i hvert fall klare å skrive ut 1500 billetter i kassen min, sier daglig leder Rune Dyrstad på Narvesen i Markensgate mens han taster inn koden på online-maskinen sin, klar til innsats i den nasjonale kampen om det irske kjøttbeinet. På nærmere 40 Narvesen-kiosker i Norge er køen like lang. Minst. - Og hva hvis systemet bryter sammen?- Da ser du en hvit strek som løper ned gata, og det er meg, ler Dyrstad.Ikke før har han sagt ordene så stivner smilet og blir erstattet av små svetteperler i pannen. Marerittet er et faktum. Nøyaktig to sekunder over klokken 10.00 kollapser datasystemet. - Det har brutt helt ned, nærmest hvisker Dyrstad. Og for å gjøre en utrolig lang og fortvilet historie kortere, hopper vi fire timer fram i tid. «11 O'clock Tick Tock»

— Talentløse idioter. Narvesen bør holde seg til magasiner og pølser. Billettsalg har de ikke peiling på, sier Øystein Sørensen, nummer 32 i køen, og med betydelige smerter under beina. Fremst i køen har også Frode Hansen mistet både mot og besinnelse.- Amatørmessig, pinlig og utrolig skuffende. I 2005 må man kunne forlange at et datasystem som skal selge U2-billetter er forberedt på stor pågang, sukker Hansen.Svettende daglig leder Dyrstad er enig med dem som alltid har rett - kundene. - Dette er en skandale, men alle som har stått i køen har oppført seg eksemplarisk. Dette er ikke min feil, og det skjønner heldigvis folk, sier Dyrstad. I flere timer sto han på en tikkende bombe, uten mulighet til å desarmere den. Eller som Bono ville sunget; «Stuck In A Moment You Can't Get Out Of». Klokken 12.00 kom meldingen om at 27.000 billetter var revet vekk. Fortsatt var ingen solgt over Narvesens onlinesystem. «Wake up dead man»

På radioen spilles U2s «With or Without You». Rune Dyrstad skrur opp lyden, men høflig applaus og allsang blir snart erstattet med fortvilte klynk. - Ufattelig. Helt ufattelig. Jeg har ikke skrevet ut én billett. Alt står i lås. Dessuten er butikken helt full av folk som står i kø. Omsetningen er en tidel av normalen på lørdager, sukker Dyrstad. Svetteperlene er imidlertid mangedoblet.Klokken 13.30 kommer den nådeløse beskjeden: 40.000 billetter er revet vekk. Det er utsolgt. De aller fleste er solgt over telefon, eller i billettluka på Oslo Spektrum. Ikke én billett er solgt på Markens. I ren fortvilelse skriver Dyrstad en nummerert liste over kundene. Navn, telefonnummer og ønsket antall billetter. - Hvis jeg får tak i billetter så ringer jeg dere, forsikrer Dyrstad.Ingen tror han vil ringe, og det siste Dyrstad hører før kiosken tømmes er bannskap. Og slik kunne denne historien endt. Men det gjør den altså ikke. To timer senere skjer nemlig det utenkelige: Billettene begynner å frese ut av printeren. - Jeg trodde ikke det var sant, det var helt ekstatisk. Plutselig var systemet oppe igjen, og selv om det egentlig var helt utsolgt, kunne jeg pøse ut billetter. Det som skjedde var at flere hundre billetter ble tilbakeført til sentralen. Kunder over hele Norge som hadde kjøpt billetter på bankkort uten å ha dekning på konto mistet sine billetter. Det oppdaget standhaftige Dyrstad, som aldri forlot sin onlinesentral. «Beautiful Day»

— Jeg skrev ut billetter helt til klokken ni om kvelden. Da hadde jeg skaffet 490 billetter til alle som sto på listen min, pluss ytterligere 500 billetter. Det er lenge siden jeg har vært så glad. Det var himmel og helvete i løpet av noen få timer, innrømmer Dyrstad. Søndag morgen kunne han i ro og mak sette seg ned og foreta den hyggeligste telefonrunden i sitt liv.- I dag er jeg blitt kalt både mirakelmann og engel. Det var til og med en kunde som fridde til meg, ler Dyrstad. - Takket du ja?- Nei, men det var hyggelig å bli spurt, ler Dyrstad.