Erlend Høyersten Foto: Torstein en
Terje Gitmark Eriksen Foto: Arild Jakobsen
Janne Leithe Foto: Tore-Andr Baardsen
Kjell Nupen Foto: Siv Dolmen
Agnete Kjellin Foto: Tore-Andr Baardsen

Harald Solberg: — Har banet vei for andre

— En betydelig nasjonal tekstilkunstner. Hun var en nestor og hennes verk, alt som pryder kirkevegger også videre – det er ikke vanskelig å se det storslåtte i det, sier direktør for Bomuldsfabriken i Arendal, Harald Solberg. Han har stilt ut verker av Jakobsen ved et par anledninger og mener hun har satt et spor i norsk kunst:

— Hun har hatt den fremste posisjonen i tekstilkunst her sør, og hun har banet vei for andre, som Irene Myran og Inger Johanne Rasmussen blant annet. De har valgt andre retninger, men Jacobsen har vært med å gjøre tekstil tydelig og viktig.

Kjell Nupen: - Et stort tap

Kjell Nupen Foto: Siv Dolmen

— Else Marie Jakobsen var en flott kunstner og et flott menneske. Det er et stort tap at hun nå har gått bort.Det sier billedkunster Kjell Nupen. Han ble kjent med Jakobsen på tidlig 70-tall og hadde siden god kontakt med henne.

— Jeg har kjent henne så lenge jeg har jobbet med kunst, og for billedkunstnere her i regionen var hun en fantastisk oppmuntring, sier Nupen.

— Hun skapte mange flotte ting, og hadde stor betydning både for kvinner i kunsten og for tekstilkunstens posisjon i kunstverdenen. Det er utrolig trist å høre at hun nå er død.

Terje Gitmark Eriksen: - En veldig modig kunstner

Terje Gitmark Eriksen Foto: Arild Jakobsen

— Hun var et varmt og fint menneske, slår Terje Gitmark Eriksen, tidligere kulturredaktør i Fædrelandsvennen, fast.- Hun var en stor kunstner og en veldig modig kunstner. Hun hadde opprør i seg og det viste hun ofte i kunsten. Else Marie hadde et stort hjerte for byen og ønsket å bevare. Spesielt hadde hun engasjement for Posebyen og det gamle Biblioteket.

Eriksen mener imidlertid at det er viktig å huske henne som mer en et brennende Kristiansandshjerte:

— Hun var et bereist og internasjonalt menneske, blant annet var hun i Sør-Amerika og Afrika, og hun hadde alltid et engasjement for de svakeste i samfunnet.

Terje Gitmark Eriksen mener Jakobsen har laget viktig og vakker kunst. Særlig har verket hun laget etter de tragiske drapene i Baneheia brent seg fast i ham:

— Hun baserte det teppet på grunnlag av masse barnetegninger. Da rørte hun veldig mange.

Janne Leithe: - Bok om Jakobsen er klar

Janne Leithe Foto: Tore-Andr Baardsen

— Dette er utrolig trist. Trykkeriet godkjente filene fra designeren i går, og boka er klar. Så dette er veldig ambivalent, sier kunstformidler Janne Leithe.Hun har jobbet med boka "Else Marie Jakobsen: Levd liv, vevd liv", om Else Marie Jakobsens billedvevtepper, som nå er klar. I boka skal det trykkes 90 bilder av verkene til Jakobsen, av totalt 583. — Jakobsens engasjement for tekstilkunst, ytringsfrihet, byutvikling, likestilling, menneskesverd og tro har hun vevd inn i sine tepper. Jeg vil at boka skal formidle kunsten hennes og den veldige kjærligheten til teppene hennes som jeg finner overalt, sier Leithe.

Boka er basert på et samarbeid mellom Else Marie Jakobsen og Janne Leithe fra april til november 2012. Den viser en stor mengde av teppene og teksten er basert på deres 40 samtaler. Fædrelandsvennens fotograf Kjartan Bjelland har tatt mesteparten av bildene i boken, som strekker seg fra 80-tallet til 2012. Boka vil være ute 10. januar. Den første som skrev bok om Else Marie Jakobsen, var Gunvald Opstad i 1987. ## Cecilie Nissen: - Aktiv til det siste

CECILIE NISSEN

Da Christianssands Kunstforening 1. september sto fram i ny drakt under navnet Kristiansand Kunsthal,l var Else Marie Jakobsen med, både som utstiller og gjest.— Jeg er veldig imponert over Else Marie Jakobsens kunstnerskap og utrolig glad for at hun kunne bidra på åpningsutstillingen "Game of life", sier kunsthallens daglige leder, Cecilie Nissen.

Sammen med de langt yngre kunstnerne Ann Cathrin November Høibo og Tori Wrånes, skapte Jakobsen en skulptur som var en del av utstillingen "Game of life".

— Else Marie Jakobsen ga en del av sitt råmateriale til de to andre, og de bearbeidet det videre, forklarer Nissen.

— Jakobsen var en flott kunstner som fornyet billedveven. Ann Cathrin November Høibo er inspirert av henne, og fører på et vis tradisjonen videre, sier Cecilie Nissen.

Agnete Kjellin: - Uredd når det gjaldt å mene

Agnete Kjellin Foto: Tore-Andr Baardsen

— Else Marie Jakobsen var en markant person på mange områder, ikke bare i kunsten. Hun var en stor, nasjonal forkjemper for aksept for kvinner i kunstverdenen, og en markant skikkelse i Kristiansand. En slik sammensatt og interessant person vil bli savnet i bybildet. Hun var uredd når det gjaldt å mene, sier Agnete Kjellin, avdelingsleder for Vest-Agder-museet Kristiansand.Jakobsen ga 23 ferdige billedvever til Vest-Agder-museet, til en verdi av flere millioner kroner. Museet skal også kjøpe garasjen hennes, hvor veveverkstedet har stått i mange år. Også veven, som hun har laget hundrevis av tepper på, flyttes til Vest-Agder-museet. En unik gave, mener Kjellin.

— Det var en storslått gave, som hun egentlig ga oss på impuls. Å få teppene hennes, og hele arkivet som knyttes til hennes kunst, er en helt unik gave. Vi i Vest-Agder museet hadde et godt og personlig forhold til henne, og det er en sterk nyhet å få høre at hun nå er borte, sier Kjellin.

Bjørg Wallevik: - En bauta er borte

Bjørg Wallevik

— Dette var utrolig trist å høre. Det er en bauta som nå er blitt borte, og hun vil bli savnet i bybildet.Det sier tidligere Høyre-ordfører Bjørg Wallevik. Hun var ordfører i Kristiansand fra 1991 til 2003, og hadde jevnlig kontakt med Else Marie Jakobsen.

— Jeg ble kjent med henne da jeg begynte i politikken for 30 år siden, og det er ikke lenge siden jeg snakket med henne. Hun var en mentalt oppegående og utrolig tydelig person som var svært verdifull for byen. Rent historisk vil jeg faktisk si at hun reddet Posebyen. Det var hun som satte alarmen på og reddet trehusene fra å bli revet, sier Wallevik, som selv har to verk hjemme signert Else Marie Jakobsen: bilder av idylliske trehus og truende gravemaskiner.

Politisk sto de to kvinnene ikke helt på linje:

— Det merket jeg aldri. En verdikonservativ høyrepolitiker og Else Marie Jakobsen passet veldig godt sammen, konstaterer Wallevik.

Erlend Høyersten: - En kunstnerisk kraft

Erlend Høyersten Foto: Torstein en

— Else Marie Jakobsen vil med sin tidlige produksjon gå inn i kunsthistorien som en som løftet tekstilkunsten til å bli fullverdig billedkunst.Det sier kunsthistoriker og direktør Erlend Høyersten ved Kunstmuseene i Bergen. Høyersten traff Else Marie Jakobsen første gang i 2001 da han var kurator ved Sørlandets Kunstmuseum, og siden flere ganger mens han var direktør ved det samme museet fra 2004 til 2009. — Rent menneskelig vil jeg huske henne best for den energiske, kunstneriske kraften hun representerte. Hun skapte et fantastisk herlig pustehull for mange i Kristiansand.

— Hun sto på sett og vis for mye av det rebelske som tilhørte hennes generasjon ved også å være politisk og kommenterende i sitt arbeid. Hun vil nok huskes ikke bare for sin kunstneriske kvalitet, men også fordi hun representerte en tidsånd, sier Høyersten.

Else Marie Jakobsen var over 70 år da Høyersten traff henne første gang.

— Det er utrolig fascinerende å treffe mennesker i fremskreden alder som fremstå så vital og ungdommelig som hun gjorde.