— Det som er tilfellet nå er at skuespillere flykter til andre byer i søken etter fast jobb. Vi trenger en kontinuitet og trygghetsbase for skuespillere på Sørlandet. Det gjelder å tenke framover og bygge kompetanse for scenekunst i Kristiansand. Et langsiktig drømmescenario er at Agder Teater skal ha mellom 10 til 20 faste skuespillere, slik som flere andre byer i samme størrelse har, sier skuespiller Jørn-Bjørn Fuller-Gee.

Han er ansatt på åremål ved Agder Teater fram til juni. Per dags dato har Agder Teater et åremålsensemble på fire skuespillere, pluss Anne Ma Usterud som den eneste fast ansatte skuespilleren.

- Flere skuespillere

Denne uka blogget Jørn-Bjørn Fuller-Gee om teatrets ansettelsespolitikk på Lokalkulturen i Fædrelandsvennen. Der sammenligner han Agder Teater med Rogaland Teater.

— Hvis teateret i Stavanger har 20 faste ansatte, hvorfor har Kristiansand en? Forholdene bør legges mer til rette for skuespillere på Sørlandet for å styrke kulturtilbudet. Det vil komme alle til gode, hevder Fuller-Gee.

Teatersjef på Agder Teater, Birgit Amalie Nilssen, planlegger å utvidere åremålsensemblet. Foto: Kjartan Bjelland

Teatersjef Birgit Amalie Nilssen er glad for at skuespilleren er ambisiøs på teatrets vegne.— Agder Teaters ønske er å kombinere det beste fra begge modellene med etablering av et åremålsensemble. På denne måten får vi stor kunstnerisk frihet kombinert med et sterkt fagmiljø.

Selv om det nå er uaktuelt med 10 til 20 faste ansatte på Agder Teater på grunn av økonomiske årsaker, er en utvidelse av åremålsensemblet en del av strategiplanen framover, opplyser Nilssen videre.

Ikke fornøyd

I januar ble det diskutert om Agder Teater skulle satse videre på prosjektteatermodellen, hvor det hentes inn nye skuespillere til hver oppsetning, eller operere med åremålsensemble. Valget falt på det sistnevnte. Men Fuller Gee mener at ingen av delene er tilfredsstillende på lang sikt.

— Prosjektteatermodellen har sine gode sider, men publikum får ikke et personlig forhold til skuespillerne som byttes om. I tillegg får ingen fast jobb. Vi bygger ikke varige verdier. Det mest interessante er å ha et ensemble med fast ansatte som samarbeidspartnere både for innleide skuespillere på åremål og på enkelt oppdrag. Dette gir en langsiktig trygghet både for skuespillere og publikum fremfor bestillings-kompetanse.

Linn Løvvik, Jørn-Bjørn Fuller-Gee, Randolf Walderhaug og Kjærsti Odden Skjeldal i det aktuelle stykket "En Folkefiende". Foto: Kjartan Bjelland

Kunstnerisk profil

Fuller Gee mener også at faste skuespilleransatte vil skape en tydeligere kunstnerisk identitet på Agder Teater.

— Det vil føre til flere produksjoner og oppsetninger, samt en kunstnerisk identitet. Den eneste måten å konkurrere med andre store scener i landet er å ha faste skuespillere, avslutter Jørn-Bjørn Fuller-Gee.

Da Fædrelandsvennen skrev om denne saken tidligere år, sa daværende leder i Skuespillerforbundet, Hauk Heyerdahl følgende:

— Vi mener at et ensemble har de beste forutsetningene for å skape et godt teater. Skuespillere som jobber sammen over tid, presterer bedre.